Online-spelletjesfabrikant Pimpernel ontslaat personeel
“Afgelopen jaar waren we afhankelijk van een grote opdrachtgever, die een order plaatste voor touchscreenspelletjes in cafés. Nu die is weggevallen, is er geen boterham meer te verdienen voor de dure ontwikkelaars die hier op kantoor zitten”, aldus Wiersma. Vorig jaar had het bedrijf nog 23 medewerkers in dienst, maar de afgelopen maanden werden verschillende contracten niet verlengd, waardoor er nu nog twaalf personeelsleden zijn. Voor hen is ontslag aangevraagd bij het Centrum voor Werk en Inkomen op basis van bedrijfseconomische redenen. Voor de medewerkers kwam het ontslag als een donderslag bij heldere hemel. “Ik wist wel dat het wat minder ging, maar dat er op korte termijn zulke drastische stappen zouden worden genomen, had ik echt niet verwacht”, aldus een van hen. Wiersma zet het bedrijf alleen voort, in een andere vorm. “Alleen de systeembeheerder blijft nog tot eind dit jaar aan om alles in goede banen te leiden. In vier maanden moet alles worden omgeturnd. Ik ga werken met een ander business-model op basis van revenue share”, licht de directeur toe. Daarnaast wil hij games en chatdiensten verhuren op continue basis of bij evenementen. Ontwikkelactiviteiten worden voortaan uitbesteed. “Als je opereert op basis van ‘revenue share’ gaat het om kleine bedragen, dus zullen we veel klanten moeten hebben. Maar ik heb er alle vertrouwen in”, aldus Wiersma.