Onvrede bij ICT-werknemers neemt toe
Effectory-consultant Jurjen van den Broek stelt dat de onvrede onder ICT-personeel is gegroeid. “Vroeger klaagde deze groep medewerkers veel over de enorme werkdruk, die nog eens werd versterkt door de krapte op de arbeidsmarkt en de relatief hoge uitval door onder meer RSI en burnouts. Nu de druk inmiddels grotendeels is weggevallen, zitten er veel mensen op de bank. Dit heeft tot gevolg dat mensen zich vervelen en dat leidt weer tot nog grotere onvrede, omdat mensen niet meer kunnen doen wat ze echt leuk vinden”, aldus Van den Broek. Automatiseerders zijn met name negatiever gaan denken over de organisatie waar ze voor werken. Vorig jaar gaven ze gemiddeld nog een 7,4 voor hun bedrijf. Inmiddels is die score gedaald naar een 6,8. Effectory-directeur Marc Sijtstra denkt dat dit komt omdat organisaties nu een ander, minder prettig gezicht moeten laten zien. “De afgelopen jaren werden werknemers verwend. Door de schaarste konden ICT’ers veel eisen van organisaties. En wanneer iets niet beviel waren er tien andere organisaties waar men zo aan de slag kon. Als je het niet leuk meer vond, dan ging je toch gewoon wat anders doen?”, schetst Sijtstra de toenmalige situatie. Maar het halleluja-tijdperk is over. Salarissen worden bevroren, opleidingsbudgetten ingekrompen, banen staan op de tocht en mensen zitten op de bank. “Managers die niets anders hebben meegemaakt dan de hype, moeten nu opeens ‘slechtnieuws gesprekken’ gaan voeren. En dat wordt lang niet altijd goed aangepakt. Laat ik het zo zeggen: de beste techneut is vaak de slechtste peoplemanager. Dat leidt niet alleen tot onvrede bij medewerkers, maar ook bij de manager zelf, omdat hij het ontzettend moeilijk en vervelend vindt om zulke gesprekken te moeten voeren”, zegt Sijtstra. Managers krijgen gemiddeld een 6,6 van hun personeel. Dat is een lager cijfer dan vorig jaar, toen zij hun leidinggevende nog een 6,8 toekende. Vorig jaar waardeerden ICT’ers de ontwikkelingsmogelijkheden binnen hun bedrijf nog met een 6,8. Dit jaar is dat gedaald met een half punt naar een 6,3. Omdat ICT’ers zo veel belang hechten aan persoonlijke ontwikkeling, is het volgens de onderzoekers logisch dat het gesnoei in opleidingsbudgetten tot onbegrip leidt. “Zij ervaren het als gebrek aan waardering”, legt Van den Broek uit. (esc) Lees meer hierover in de Automatisering Gids van 21 juni 2002