Onwetenheid bij jeugd over wetgeving rond downloaden
De meeste kinderen vinden illegaal downloaden minder erg dan andere vormen van stelen. Zo meent 90 procent van alle respondenten dat het stelen van een fiets bestraft moet worden, maar vindt slechts 48 procent sancties op illegaal downloaden nodig. Degenen die de regels kennen oordelen ook anders dan zij die daar geen benul van hebben. Zo vindt 82 procent van de jeugd die de hoogte is van de wetten dat illegale downloaders moeten worden gestraft. Onder de onwetenden ligt dit percentage op 57 procent. Jongens zouden eerder stoppen met illegaal downloaden dan meisjes, als ze op de hoogte zijn van de consequenties. De verhouding is 76 om 68 procent. Bij druk van hogerhand of als er geld moet worden betaald, neemt de lust tot downloaden af. De problematiek rond intellectuele eigendomsrechten onder kinderen en tieners is een belangrijke kwestie geworden door de massale toegang tot het internet, volgens de softwaregigant. Scholen kunnen een grote rol spelen in de bewustwording en daarom heeft Microsoft leerstofontwikkelaar Topics Education gevraagd te helpen bij het verspreiden van een cursus onder instellingen voor basis en middelbaar onderwijs. Het ‘Intellectual Property Rights Education’-programma laat leerlingen kennis maken met het auteursrecht en wijst hen de weg in de grijze zone van beschermde en gedeelde content. Ook is er een interactieve website gemaakt waar kinderen kunnen spelen met auteursrecht. Zij mogen er online muziek mixen en daar een eigen ringtone van maken. Vervolgens krijgen ze de mogelijkheid de rechten op die ringtone vast te leggen en licenties uit te geven aan anderen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee