Open TV vaart wel bij hoop op interactieve toekomst
Maar tegenover een omzetgroei staan ook toenemende verliezen. Het pro forma nettoverlies (het toonaangevende cijfer voor het netto resultaat, exclusief een reeks van afschrijvingen waartoe Amerikaanse boekhoudregels verplichten) bedroeg 4,1 miljoen dollar tegenover 3,3 miljoen dollar in het tweede kwartaal een jaar eerder. Worden deze posten wel meegerekend, dan bedraagt het verlies 120,2 miljoen dollar tegenover 7,8 miljoen dollar vorig jaar. Sinds het eerste kwartaal dit jaar publiceert het bedrijf apart cijfers voor dit onderdeel en voor het onderdeel Open Tvi. Als Ackerman praat over een succesvol tweede kwartaal doelt hij met name op het bedrijfsonderdeel Core Platform. Dit belangrijkste onderdeel van Open TV realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 20,6 miljoen dollar en een operationele winst van 1,8 miljoen positief. Factoren achter deze goede resultaten waren een sterke groei van de ‘deployments’ (plaatsingen van middleware in opzetkastjes). Inmiddels zit de software van Open TV wereldwijd in meer dan zestien miljoen digitale opzetkastjes voor interactieve televisie. Zo’n 44 exploitanten van communicatienetwerken (kabel of satelliet) in meer dan vijftig landen maken daar gebruik van. In het afgelopen kwartaal heeft Open TV China’s grootste kabeloperator Shanghai Cable als klant mogen verwelkomen. Daarnaast zijn ook het Filippijnse Multi-Media System (satelliet-operator) en het Zuid-Afrikaanse Sentech (ook satelliet) klant geworden. Onbetwist marktleider Daarnaast hebben 33 fabrikanten van opzetkastjes licentie gekregen om gebruik te maken van Open TV’s software. Het bedrijf is onbetwist marktleider en claimt zelf dat zijn marktaandeel groter is dan die van alle concurrenten samen. Het bedrijfsonderdeel Open Tvi (content applicaties) genereerde het afgelopen kwartaal een omzet van 2,2 miljoen dollar, een toename met 107 procent in vergelijking met het overeenkomstige kwartaal van vorig jaar. Maar daar staat wel een pro forma operationeel verlies tegenover van 8,5 miljoen dollar. Dit verlies was het gevolg van aanzienlijke investeringen in dit bedrijfsonderdeel, meldt Ackerman. Zo heeft Open TV kort geleden het Londense Static (applicaties voor media en entertainment) overgenomen. In juli van dit jaar is Open TV gestart met het leveren van 29 interactieve televisiediensten aan een groep van twaalf consumenten in de plaats Half Moon Bay in Californië. Het aantal is niet groot, maar het is wel het debuut geweest van Open TV op de Amerikaanse kabelmarkt en mag dus een succesje worden genoemd. Recentelijk, bij de Wimbledon-tenniskampioenschappen, heeft Open TV samengewerkt met de BBC om klanten van BskyB (satellietoperator) de kampioenschappen interactief te kunnen laten volgen. Positief gestemd De vraag is of interactieve televisie een succes zal worden. Het komt nog niet echt van de grond, althans in Europa nog niet. De belangrijkste obstakels voor de invoering van interactieve tv zijn het ontbreken van standaarden en een tekort aan bandbreedte. Toch geloven analisten dat interactieve televisie in 2004 wereldwijd een omzet zal genereren van zo’n 20 miljard dollar. Vooral in Europa zal het aantal gebruikers van interactieve televisie snel toenemen. Financieel analisten zijn dan ook positief gestemd over Open TV. Het bedrijf laat groei van het aantal ‘deployments’ zien, zelfs wat sneller dan verwacht, en ook de inkomsten uit licenties nemen toe. De vraag is of interactieve televisie een succes zal worden. foto: anp fotobijschrift foto: anp