Opta: consument blijft grote zorg
Arnbak toont aan dat de maatregelen die zijn genomen om de concurrentie op de lokale telefoniemarkt aan te wakkeren, hebben gewerkt. Het probleem van de ‘prijsklem’ (‘squeeze’), het geringe verschil tussen de inkoopprijs van capaciteit en de consumententarieven die KPN rekent, nam af. De prijsklem vormt een barrière voor zogeheten Carrier Select (CS)aanbieders om te concurreren op lokale gesprekken. Opta wil komend jaar met nieuwe maatregelen de price squeeze structureel voorkomen. De toezichthouder beoogt daarmee dat het aantal huishoudens dat van CSaanbieders gebruikmaakt, stijgt naar 60 tot 70 procent. Opta hoopt verder dat 25 tot 35 procent van deze CSgebruikers een van de alternatieve aanbieders als vaste keuze instelt op zijn toestel (Carrier Preselect of CPS). Doorn De tarieven voor een gesprek van een vast naar een mobiel toestel blijven Opta een doorn in het oog. Maatregelen om daarin verandering te brengen, leidden echter tot processen bij de Rotterdamse bestuursrechter. Opta klaagt, nog niet over het juiste wettelijk kader te kunnen beschikken om het toezicht op de mobiele markt voortvarend aan te pakken.