Overslaan en naar de inhoud gaan

Passport­gebruikers krijgen meer grip op eigen gegevens

De moderne internetgebruiker houdt er niet van overal waar hij komt een gebruikersnaam en (ander) wachtwoord in te moeten typen ­ als hij ze al kan onthouden ­ en veel websites vragen doorgaans nog meer standaardinformatie, zoals een e­mailadres. Microsoft wist daar wel raad mee en kwam al in 1999 met Passport op de proppen. Met zo’n digitaal paspoort op zak weten websites gelijk of je bent wie je zegt te zijn en wat ze aan je hebben.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar ook Microsoft weet dan meteen wat hij aan je heeft en dat mag niet, zo luidde al snel het tegengeluid van privacybeschermers. De klachten hielden zo lang aan dat vorig jaar de Europese Unie besloot er een onderzoek aan te wijden. En met succes; vorige week meldden beide partijen dat gebruikers van Passport aanzienlijk meer zeggenschap krijgen over wat er met hun gegevens gebeurt. De belangen zijn niet gering. Microsoft kan met Passport geld verdienen, bijvoorbeeld door een percentage te vragen van elke transactie die via de dienst is verricht. Ook zou het bedrijf zijn voordeel kunnen doen met de sessie­ en transactieinformatie zelf ­ voor marketeers zijn die gegevens goud waard. Erg hard loopt het nog niet met Passport en zijn tegenhanger, de Liberty Alliance. Gartner concludeert uit eigen onderzoek dat financiële dienstverleners, die de meest waarschijnlijke voorlopers zijn op dit gebied, dit jaar nog geen plannen hebben voor grootschalige invoering van Liberty of Passport. Pas in de eerste helft van 2004 beginnen ze daar serieus aan, en dan alleen nog in zakelijke toepassingen. De consument komt Passport voorlopig dus in beperkte mate en in zijn simpelste vorm tegen, zoals bij het aanmelden voor een Microsoft Hotmail­account (87 procent van de gebruikers) of bij een van de 69 deelnemende websites, zoals eBay. Voor een Passport­account vraagt Microsoft allereerst een e­mailadres als gebruikersnaam en een wachtwoord. Verder zijn er wat vragen die dienen voor het achterhalen van een vergeten wachtwoord. Het bijbehorende ‘profiel’ bestaat uit voor­ en achternaam, geboortedatum, geslacht, land en tijdzone en beroep. Gebruikers krijgen de vraag of die informatie met andere Passport­sites gedeeld mag worden. Duister De Working Group van de EU die zich over Passport heeft gebogen had aanvankelijk zelf moeite te doorgronden wat Microsoft eigenlijk met de gegevens doet, hoe het met de rechten op die data zit en hoe ze beschermd worden. Met Microsoft is nu afgesproken dat dat anders moet. De essentie van die veranderingen is dat gebruikers beter worden geïnformeerd en het beheer over hun gegevens weer een beetje in eigen hand krijgen door aanpassingen in de aanmeldingsprocedure en ­interface op deelnemende websites. Tussen de regels door is te lezen dat Microsoft niet moet kunnen beschikken over gegevens waarvan gebruikers zijn vergeten dat ze die ooit ter beschikking hebben gesteld. Het bedrijf belooft de wijzigingen binnen anderhalf jaar door te voeren. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk persoonlijke informatie aan deelnemende websites te geven zonder dat deze in het Passport­profiel terechtkomt. Ook kan een gebruiker dan informatie die wel in zijn profiel staat wegfilteren voordat die aan een deelnemende website wordt doorgegeven. Via knoppen op sites moet de gebruiker voortdurend op deze mogelijkheden en op EU­richtlijnen worden gewezen. Een zorg van de EU blijft de veiligheid van de centrale opslag van de gegevens door Microsoft. Die ontbreekt bij The Liberty Alliance, de tegenhanger van Passport waar de EU­commissie ook naar gekeken heeft. Liberty is een project van zo’n 150 bedrijven die een architectuur opzetten voor ‘cirkels van vertrouwen’ die net als Passport een eenmalige inlog (‘single­sign­on’) mogelijk maken. De Liberty­specificaties zijn echter nog dermate embryonaal dat de commissie er nog weinig over kan zeggen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in