PlayBook verkoopt goed op introductiedag

De term ‘uitverkocht’ klinkt indrukwekkend maar zegt niet zo bar veel. Computerworld noemt een vestiging van de winkelketen Best Buy in Boston die slechts 1 exemplaar in de aanbieding had, dat tevens als demonstratiemodel werd gebruikt. Een filiaal van Radio Shack, ook in Boston, verkocht zijn complete voorraad van 3 PlayBooks op de eerste dag.
In het aantal van 50.000 zijn ook de PlayBooks opgenomen die in de voorverkoop waren besteld. Abramsky denkt dat Research In Motion (RIM) met het verkoopresultaat van de eerste dag op schema ligt om dit kwartaal een half miljoen exemplaren af te leveren.
PlayBook lijkt het beter te doen dan Xoom en Galaxy Tab
De Canadese analist constateert dat de lancering van de PlayBook sterker lijkt te verlopen dan die van de Xoom van Motorola en de Samsung Galaxy Tab. Maar hij tekent daarbij aan dat het te vroeg is om te concluderen dat RIM dit verkooptempo kan volhouden.
RIM zei voor de introductie dat het de PlayBook ook direct aan bedrijven zou leveren. Hoeveel exemplaren tot dusver langs die weg zijn verkocht, heeft het bedrijf niet onthuld.
Het goedkoopste model van de PlayBook, een tablet met 7-inch beeldscherm, kost 499 dollar. Analist Abramsky wijst erop dat een voorziening om te kunnen internetten via een BlackBerry (‘tethering’) vooralsnog door telecombedrijf AT&T is geblokkeerd. Daardoor is het ook niet mogelijk te e-mailen met de tablet. AT&T wil 20 dollar per maand extra voor het gebruik van tethering.
Eerste indrukken zijn gemengd
Onafhankelijke testers hebben een gemengd oordeel over het apparaat. Ze vinden het scherm aan de kleine kant. Op andere tablets gangbare apps zoals e-mail, agenda en adresboek ontbreken. De App World van RIM bevat 27.000 apps, maar het overgrote deel is bedoeld voor BlackBerry’s. Positief is dan weer dat de PlayBook in tegenstelling tot de iPad over Flash Player 10.1 beschikt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee