PlayBook zonder tromgeroffel in de winkel

De hype die de introductie van een nieuwe gadget van Apple omringt, is bij RIM ver te zoeken. Vorige week donderdag annuleerde RIM nog een persconferentie waar het bedrijf de aftrap zou geven voor de marketingcampagne rond de PlayBook.
De winkelketen in kantoorartikelen Staples besloot zijn deuren in Canada niet om middernacht speciaal voor de PlayBook te openen maar pas vanochtend om 7 uur. Daarmee wil Staples onderstrepen dat de PlayBook eerder bedoeld is voor zakelijke gebruikers dan voor de consument.
Ook RIM zelf denkt met zijn nieuwe tablet te kunnen scoren onder zakelijke klanten die als smartphone al een BlackBerry gebruiken. Grote ondernemingen zouden weleens ‘tienduizenden’ PlayBooks tegelijk kunnen bestellen voor hun medewerkers, verwacht de Canadese fabrikant.
Marktaandeel van 10 procent in 2015 verwacht
Toch is de tablet van RIM daarmee niet afgeschreven als iPad-rivaal voor het grote publiek. Marktonderzoeker Gartner verwacht dat tot 2015 wereldwijd zo’n 30 miljoen mediatablets worden verkocht met QNX, het besturingssysteem van de PlayBook. Dat zou neerkomen op een marktaandeel van 10 procent. Apple valt wel geleidelijk terug maar blijft koploper met 47 procent marktaandeel en Android staat in 2015 op de derde plaats met bijna 39 procent.
Aanvankelijk zijn alleen PlayBooks met wi-fi te koop. Medio dit jaar volgen modellen met 3G-connectiviteit. De PlayBook heeft een aanraakscherm van 7 inch. De simpelste versie, met 16 GB geheugen, kost in de VS 499 dollar. Dat is even duur als de goedkoopste iPad, die een touchscreen van 10 inch heeft.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee