Postbank staakt btwfunctie in zakelijke versie Girotel
De Postbank stopt uit kostenoverwegingen met de belastingdienstverlening. De geautomatiseerde aangifte via Girotel is sinds 1996 mogelijk. Volgens de Belastingdienst maken 5500 belastingplichtigen er gebruik van. Volgens een woordvoerder dragen zij slechts marginaal bij aan de 3,4 miljoen aangiften loonheffing en 5 miljoen aangiften omzetbelasting die de dienst jaarlijks ontvangt. Hij begrijpt de actie van de Postbank.
Voor de gebruikers betekent het verdwijnen van de functionaliteit uit Girotel dat zij meer administratieve handelingen moeten verrichten. "De omzetbelasting, de meest frequente en daardoor meest tijdrovende van alle aangiften moet weer met de hand gedaan worden. Ik moet nu op papier aangifte doen, naar de brievenbus lopen en apart een betalingsopdracht geven", zegt Jan Carpay, directeur van een ingenieursbureau. De Postbank heeft zijn klanten medio 2002 van de verandering in kennis gesteld. Een lichtpuntje is dat de Belastingdienst ondernemers vanaf dit voorjaar in de gelegenheid stelt elektronisch aangifte voor de inkomsten en vennootschapsbelasting te doen.