Prepaid-nummer mag mee
“Onzin”, volgens een woordvoerder van Libertel. “Het gaat in geval van een prepaid-dienst om precies dezelfde administratieve en technische procedure als wanneer het om een mobiel abonnement gaat. Van alle gevallen van nummerportabiliteit bij Libertel betreft 28 procent een overstap van een abonnement naar prepaid en 14 procent een omzetting van een abonnement naar een prepaid-dienst.” Volgens de nieuwe beleidsregels omtrent portabiliteit is de operator verantwoordelijk voor de verkopende partij die de consument fout voorlicht. Verplichting Alle Libertel-verkooppunten zijn gewezen op de portabiliteitsverplichting, volgens de Libertel-woordvoerder. Bovendien is aan alle winkels een speciaal handboek gestuurd waarin de procedures uitgebreid zijn beschreven. Ook bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen van mobiele bellers die te horen hebben gekregen dat ze hun nummer niet kunnen meenemen naar een andere prepaid-aanbieder. “In sommige gevallen melden de verkopers dat het technisch helemaal niet mogelijk is”, zegt woordvoerster Pauline van den Brandhof. Andere klachten gaan over winkels waar verteld wordt dat het wel kan, maar dat het een ingewikkelde procedure betreft die vele extra weken kost. Veel mensen kiezen er dan alsnog voor om maar een ander nummer te accepteren.” Overigens is het met de nummerportabiliteit in het algemeen goed gesteld zo blijkt uit het Opta- onderzoek. In meer dan 95 procent van de gevallen wordt de omzetting binnen de afgesproken tijd gerealiseerd.