Prorail start 'diepgaand' onderzoek naar storingen
Op 22 januari en op 2 februari jongstleden zorgden storingen bij Prorial voor enorme problemen op het spoor. In beide gevallen was de storing vrij snel verholpen, maar duurde het uren voordat de treinen weer normaal reden.
Analyse samen met ICT-leveranciers
Volgens Prorail is er al actie ondernomen om zwakke plekken in het systeem aan te pakken. De spoorbeheerder analyseert nu samen met haar leveranciers welke aanvullende maatregelen mogelijk en wenselijk zijn om de kwetsbaarheid van stroomvoorzieningen verder terug te dringen en de computersystemen te versterken.
In de Tweede Kamer werd met verbijstering gereageerd op de problemen op het spoor. “Het systeem kan een keer een storing hebben, maar het moet te voorkomen zijn met de huidige stand van de technologie”, reageerde PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.
Boete wegens ondermaats presteren
Vandaag kreeg ProRail overigens een boete van 75.000 euro opgelegd omdat het in 2014 niet alle prestatieafspraken is nagekomen. Er waren te veel verstoringen in infrastructuur en materieel was niet voldoende beschikbaar. Een voorlopige boete van 1,5 miljoen euro die het bedrijf over 2013 was opgelegd hoeft ProRail niet te betalen. Vanaf dit jaar kan ProRail 2,75 miljoen boete krijgen als afspraken niet worden nakomen.
Eind maart worden de conclusies van het onderzoek dat staatssecretaris Mansveld vandaag aankondigde verwacht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee