‘Provider misleidt met kabelADSL’
Multikabel voert sinds begin augustus een campagne voor ‘ADSLinternet via de kabel’. Het gaat om een bestaande dienst, alleen de verpakking is nieuw. Multikabel bedacht de nieuwe naam na onderzoek onder potentiële abonnees. Dat zou uitwijzen dat veel mensen ADSL opvatten als ‘snel internet voor een vast bedrag per maand’.
Probleem is alleen dat ADSL een techniek is voor breedbandinternet over de koperdraadjes van het gewone telefoonnet. Multikabel laat internetters meeliften op zijn coaxkabels voor radio en tvdoorgifte en kan dus nooit ADSL aanbieden. Streekgenoot Eweka, die zo’n tweeduizend ‘echte’ ADSLklanten telt, vindt dat van misleiding sprake is. De provider heeft Multikabel schriftelijk gesommeerd zijn campagne te staken. KPN heeft ook bezwaar aangetekend en beraadt zich op nadere stappen als Multikabel niet snel inbindt. Volgens Bas Kist van merkenbureau Shield Mark kan niemand rechten op de generieke term ‘ADSL’ doen gelden. Combinaties met een logo of andere woorden in een bedrijfsnaam zijn wel te beschermen als merknaam.