Real Networks test betaalde muziekdienst
Real Networks toonde gisteren de nieuwe dienst MusicNet, die gebruikers in staat stelt op een flexibele manier muziek te kopen. Real Networks specialiseert zich in het leveren van 'streaming' audio- en video-materiaal. Via MusicNet kan een Websurfer kiezen uit een groot aantal songtitels die op afroep starten. Betaling vindt plaats op basis van een abonnement dat 10 to 15 dollar per maand gaat kosten. Na beëindiging van het abonnement zijn de nummers niet meer af te spelen.
AOL Time Warner, Bertelsmann en EMI staan achter het initiatief. Het geeft hen de mogelijkheid na te gaan welke nummers wanneer worden gespeeld. Vivendi Universal en Sony werken aan een vergelijkbare dienst die de naam Duet krijgt. Beide diensten moeten in augustus operationeel worden. De muziekindustrie hoopt met dergelijke diensten een alternatief te vinden voor de illegale kopieeractiviteiten via Napster en Gnutella. (tdo) Zie onze eerder berichtgeving:Napster heeft nog steeds overlevingskansenRechter zinspeelt op sluiten NapsterMarkt 'streaming media' komt op stoom