Report: De Software-ontwikkelaar Wasseem Sadiq
Zo zie je dat er vaak heel complexe oplossingen worden gemaakt, terwijl je van de open source ontwikkelomgeving Ruby on Rails kunt leren dat het ook heel simpel kan. Dat je bijvoorbeeld iets puur gebruikt voor het maken van webapplicaties en niet voor allerlei andere toepassingen. Deze filosofie kan vervolgens weer toegepast worden in de .NET projecten die ik bij Macaw doe om elegantere oplossingen te bouwen.”
Bij Airtrade werkt Sadiq momenteel als programmeur aan een nieuw boekingssysteem, dat nu wordt gebruikt door zeshonderd reisagenten en dat straks wordt uitgebreid tot 1200 gebruikers. Sadiq begon als architect aan het project en was betrokken bij het ontwerp van het vernieuwde systeem. . Het mooiste onderdeel van zijn werk vindt hij het creatieve aspect. “Vanuit het niets een systeem bedenken, met de lijst van wensen als basis. Al die verschillende vragen als een soort grote puzzel in elkaar passen. Dat proces vind ik heel erg boeiend.” Hij vindt het leuk om dat in een team te doen, waarbij de teamleden elkaar aanvullen. “Bij dit project werkten we met ongeveer acht mensen in die eerste ontwerpfase. Met zijn allen bereik je dan iets wat je nooit alleen zou kunnen.” Vooral het contact tussen programmeurs en ontwerpers is boeiend én belangrijk, zegt Sadiq. “Het gebeurt ook wel dat je als ontwikkelaar een kant-en-klare opdracht krijgt, zonder dat er contact was met de architecten. Dat gaat niet altijd goed, het is juist beter om een ontwerp samen te maken. Dat draagt bij aan een beter product en het is heel leuk om op zo’n manier te werken.”
Sadiq houdt vooral van de creatieve fase in zijn werk, maar ook van de fase waarin de gebruikers met het nieuwe product aan de slag gaan. “Als het af is, dan zie je hoeveel mensen het daadwerkelijk gebruiken. Dat ze er echt wat aan hebben.” Ook het contact met de gebruikers spreekt hem aan. “Dan heb je bijvoorbeeld een knop ergens geplaatst en blijkt dat de gebruikers dat heel onlogisch vinden. Dat is leuk, om te merken hoe mensen jouw product ervaren. Het zet je aan het denken.