SaaS overrompelt zelfs de analisten
Robert Bois van AMR Research signaleerde vorige week dan ook dat het enkele jaren geleden door Salesforce.com geïntroduceerde concept de laatste tijd niet voor niets veel nieuwe spelers aantrekt, al heeft eenieder zijn eigen definitie van ‘SaaS’. De discussie over de term gaat echter niet meer over de architectuur (‘single-tenancy’ tegenover ‘multi-tenancy’, dus meerdere klanten op één systeem), maar over prijsmodellen, SLA’s en klantenondersteuning. Al die dingen, kortom, waar ‘gewone’ softwareklanten zich ook zorgen om maken. Concurrentievoordeel behalen met SaaS kunnen gebruikers nog lang niet, stelde Gartner nog een weekje eerder. Maar dat hoeft voorlopig ook nog niet, riposteert Forrester. Beschikbaarheid en betrouwbaarheid zijn voor grote bedrijven de belangrijkste redenen om op SaaS over te stappen, concluderen ze uit onderzoek. Van de grote bedrijven in Europa en Noord-Amerika gebruikt een kwart inmiddels een vorm van SaaS. En bij de bedrijven die relatief de meeste IT’ers in huis hebben (meer dan 4 procent), is dat zelfs bijna 40 procent. De grootste drempel voor SaaS is volgens Bois van AMR nog steeds de wens het eigen systeem uniek te maken met maatwerk en zware configuraties. "Veel bedrijven achten hun bedrijfsprocessen unieker dan ze in werkelijkheid zijn en ze zouden de voordelen van de lagere upgradekosten door bedrijfsprocesgereedschappen en configuratie moeten afwegen tegen die van maatwerk." Gartner-analisten Michael Maoz en Robert Desisto omschrijven vier fasen in de ontwikkeling van het verschijnsel SaaS. In de eerste twee fasen is er beperkte differentiatie in het aanbod. De functionaliteiten zijn niet, respectievelijk nauwelijks aanpasbaar en worden vooral buiten IT-afdelingen om door losse verkoop- of HR-afdelingen ingezet. In de derde-generatie SaaS zullen die afdelingen zelf met elkaar om de tafel moeten en zal de gebruikte technologie zich via betere configuratiemogelijkheden ook moeten bewijzen op het gebied van het modelleren van bedrijfsprocessen en de integratie van klantengegevens. Alle afdelingen moeten dan immers een gezamenlijk ‘360-graden’-zicht op de klant hebben. In de vierde generatie is het aantal functionaliteiten breder en verplaatst de aandacht zich van het bedrijf naar de keten. Wachten Maar over het algemeen moet er voor fase drie en vier nog wat technologische vooruitgang worden geboekt, meent Gartner. Bedrijven die met SaaS-oplossingen concurrentievoordeel hopen te behalen, moeten nog ten minste drie jaar wachten. Ondertussen moeten ze zich voorbereiden met het sleutelen aan hun service-oriented architecture (SOA) en vormen van procesintegratie tussen een SaaS- en interne systemen.