Scandinavië is te klein voor TietoEnator
TietoEnator Consulting is een typische IT-dienstverlener. Er wordt verdiend aan advies, projectuitvoering en managed services. Klanten zijn grote ondernemingen, die het bedrijf inschakelen voor het realiseren van efficiëntieverbeteringen in zowel frontoffice als backoffice. Vooral de financiële dienstverleners maken gebruik van de kennis en uitvoeringscapaciteit van TietoEnator, dat ook zonder overnames al jaren een gezonde groei laat zien. Met ruim tienduizend medewerkers, een omzet van ruim 1,1 miljard euro over 2001 en een doelstelling van 11 tot 15 procent omzet groei voor 2002 is TietoEnator een bedrijf dat zich kan meten met partijen als Getronics, Atos Origin en Cap Gemini. Het grote verschil is dat TietoEnator vooralsnog vooral in Scandinavie actief is, maar daarin lijkt verandering te komen. Het bedrijf ontstond drie jaar geleden uit een fusie tussen het Zweedse adviesbedrijf Enator en de Finse IT-dienstverlener Tieto. Dat waren twee op zich al forse automatiseringsbedrijven en het mag dan ook geen verwondering wekken dat de Finse markttoezichthouder monopoliegevaar rook en aan de samensmelting van beide ondernemingen de voorwaarde verbond dat bepaalde activiteiten zouden worden afgestoten. Aan de vervreemding van die bedrijfsonderdelen hield het toch al niet armlastige bedrijf een meer dan riante kaspositie over, die nu wordt aangewend om te expanderen in de Baltische staten, Duitsland en Nederland. De aankoop van Teledynamics, dat nu dus TietoEnator Nederland heet, was een idee van Volker Puke, de directeur van TietoEnator Deutschland. Puke: “We hadden al sinds een aantal jaren een samenwerking tussen onze Duitse activiteiten en Teledynamics. We kenden dus de potentiële synergie. Het klantenbestand van Teledynamics, in het bijzonder in de telecommunicatie en de financiele sector, past in onze strategie.” Met 35 man is het voormalige Teledynamics nog maar een heel bescheiden aanwezigheid van TietoEnator in de Nederlandse markt. Maar Puke heeft gelijk als hij goede kansen voor groei ziet. Teledynamics had als KPN-dochter al een voet tussen de deur bij veel grote bedrijven die, zoals Robeco, SNT en ANWB, het bedrijf inschakelden voor de automatisering van het callcenter. De klantrelaties die daaruit voort zijn gekomen hoopt directeur Frank de Meijere op termijn te kunnen uitbreiden met andere vormen van system integration. De Meijere: “Te denken valt aan Voice over IP, Computer media integratie, CRM en aan transactiesystemen. Onze Finse ‘moeder’ heeft heel interessante software en oplossingen op dat gebied. Onder meer voor e-business toepassingen.” TietoEnator in Finland besteedt al jaren zo’n 7 tot 10 procent van z’n omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Zo wordt op het moment gewerkt aan een systeem waarbij met behulp van een mobiele telefoon kleine betalingen kunnen worden verricht ten laste van het beltegoed of de telefoonrekening. Ook in outsourcing zien Puke en De Meijere mogelijkheden van Tietoenator in Nederland: “We streven niet naar zo veel mogelijk klanten, maar naar intense klanten. Outsourcing is wat dat betreft het summum.” Tot dusverre blijft de ervaring met outsourcing echter beperkt tot onderhoud op de geleverde customercontact-systemen. Vandaar dat De Meijere liever spreekt van ‘outtasking’, maar TietoEnator Nederland is zeker ‘in’ voor het aannemen van managed operations in het verlengde van customer contact en telebusiness. Dat men in Amersfoort de daarvoor vrijwel zeker vereiste kennis van de mainframe-omgeving niet in huis heeft acht De Meijere geen probleem: “Daarvoor terug te vallen op ons moederbedrijf in Finland zou inderdaad een kostbare oplossing zijn. Om die reden verwacht ik ook nog wel een acquisitie hier in Nederland, maar dan moet je toch wel denken aan een termijn van een of twee jaar. KPN versnelde verkoopvan Teledynamics In maart 2000 verplichte KPN zich zijn 56 procents belang in Teledynamics in drie stappen aan TietoEnator overte dragen voor zorgvuldig geheim gehouden bedrag. Maar deze zomer werd de overname versneld afgerond. De vervreemding van het belang maakte deel uit van de ontmanteling van KPN TeleComerce, dat in plaats van naar de beurs te worden gebracht in stukken en brokken van de hand werd gedaan. Nogeens 15 procent van Teledynamics verwierf Tietoenator van Ohra, dat zich ooit van een vinger in de pap bij de callcenter-automatiseerder verzekerde maar, als gevolg van een strategiewijziging nooit klant werd. De resterende 19 procent van Teledynamics was en bleef in handen van directeur Frank de Meijere.