Overslaan en naar de inhoud gaan

Screensaver moet interne betrokkenheid vergroten

In Nederland houden onder meer het Limburgse Netpresenter en het Amsterdamse Oberon Medialab zich bezig met screensavers als intern communicatiemedium. Beide bedrijven begeven zich op de markt voor ‘push­technologie’. Die markt wordt zo genoemd omdat bedrijven met behulp van screensavers mededelingen rechtstreeks onder de aandacht van medewerkers kunnen brengen, zonder dat die hiervoor een handeling hoeven te verrichten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

"Veel organisaties vertrouwen blind op intranet en personeelsbladen. Maar men ziet over het hoofd dat de mens een behoorlijk ‘passief dier’ is. Zeker bij hoge werkdruk zal niemand dagelijks gaan rondsurfen om te kijken of er nog nieuws is. Uit onderzoek blijkt dat e­mails en intranet vaak ongelezen blijven", zegt Frank Hoen, directeur van Netpresenter. Een ander nadeel van de traditionele middelen is de zogenaamde informatie­overload. "Medewerkers krijgen doorgaans zo veel e­mails dat een intern mailtje met bedrijfsnieuws vaak onopgemerkt blijft." Hoen en zijn collega’s hebben een programma ontwikkeld waarmee bedrijven hun informatie kunnen presenteren op de beeldschermen van medewerkers, via een op Powerpoint lijkende applicatie. De screensaver presenteert de informatie automatisch nadat de computer gedurende een vooraf bepaalde tijd niet wordt gebruikt, meestal een kwartier. Hoen: "Het unieke van de screensaver is dat je mensen niet stoort tijdens hun werk aan de pc, maar rustig op de achtergrond nieuws presenteert." De screensaver kan bijvoorbeeld informatie verstrekken over omzetcijfers, organisatieveranderingen, nieuwe producten, een grote order die is binnengehaald, verjaardagen en ziekteverzuimcijfers. Inmiddels zijn er al verschillende updates van het product op de markt gebracht en kan Netpresenter onder meer Nokia, Sony, Schiphol Airport en France Telecom tot zijn vaste klanten rekenen. Wereldwijd zijn er meer dan 500 duizend softwarelicenties verkocht. ‘Hard nieuws’ Getronics werkt al ruim drie jaar met de screensaver en implementeerde de software begin dit jaar landelijk. "Het is een nuttige aanvulling op de communicatiemiddelen die we al hebben. Ons personeelsblad gebruiken we voor achtergrondverhalen, intranet bevat alle voor de medewerkers nuttige informatie en voor het ‘harde nieuws’ gebruiken we de screensaver", zegt Hélène Briaire, marketing­ en communicatieconsultant bij Getronics. "Door de aard van het medium dient de hoeveelheid informatie beknopt te zijn. Als de kop van een bericht op de screensaver je interesseert, kun je via hyperlinks met een muisklik bij het hele bericht op intranet komen", verduidelijkt Briaire. Als nadeel van het medium noemt zij het niet bereiken van gedetacheerden of medewerkers die buiten de deur zijn. "Maar daar hebben we dan de elektronische nieuwsbrief voor." Zij stelt dat juist in deze roerige tijden het voor Getronics belangrijk is het personeel duidelijk te informeren. "We moeten vermijden dat zij Getronics­nieuws voor het eerst in de krant lezen. Zodra er nieuws is, knallen we het erop." Volgens Hoen is het automatisch zichtbaar worden van de boodschap zonder dat de medewerker er iets voor hoeft te doen de grote kracht van de screenaver. "Bij onze klant Schiphol laten pc’s gemiddeld 60 procent van de tijd de screensaver zien bij een time­out van 15 minuten. Zelfs de superfanatiekelingen die nauwelijks achter hun pc vandaan komen, krijgen de mededelingen te zien, want iedereen moet wel eens naar de wc of een broodje halen. En zelfs als ze dat niet doen, is het nieuws nog altijd te lezen op computers van collega’s die er niet zijn." Overigens is het niet zo dat medewerkers die niet geïnteresseerd zijn in bedrijfsnieuws verplicht worden blootgesteld aan de ‘slide show’. De gebruiker kan de screensaver gemakkelijk wegklikken. Voor calamiteiten en belangrijke zaken kan er gebruik worden gemaakt van zogenaamde ‘pop­ups’, waardoor alle medewerkers tegelijk de mededeling op hun beeldscherm zien verschijnen. Uit recent onderzoek van studenten Sociaal Culturele Wetenschappen aan de Vrije Universiteit blijkt dat screensavers als communicatiemiddel de betrokkenheid van medewerkers kunnen vergroten. De onderzoekers stellen dat 27 procent van het gevoel van betrokkenheid door werknemers wordt bepaald door het communicatieklimaat binnen een bedrijf. Dat klimaat wordt eerder als positief ervaren wanneer aandacht wordt geschonken aan de mening van medewerkers en hun rol binnen de organisatie. LCD­scherm Een mogelijke bedreiging voor de toekomst van de screensaver is het populaire platte LCD­scherm, dat niet in kan branden. Hierdoor lijkt een screensaver overbodig. Hoen maakt zich hier geen zorgen over: "Bedrijven die onze software hebben aangeschaft, doen dat om sneller en beter intern te communiceren, niet vanwege het al dan niet inbranden van een scherm. Daarmee komt feitelijk de oorspronkelijke toepassing van de screensaver grotendeels te vervallen."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in