Overslaan en naar de inhoud gaan

Semantic web aan vooravond van revolutie

Nu kunnen computers dit zelf, door de betekenis die aan data gegeven wordt. Deze semantische data wordt niet alleen toegekend aan internetpagina’s, maar ook aan databases, zowel intern als extern, zodat deze allemaal met één zoek­applicatie te benaderen zijn.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het zoeken naar de juiste informatie is een veelal tijdrovende aangelegenheid. De opkomst van het semantische web zal hierin een aanzienlijke tijdswinst opleveren waarmee dus kosten bespaard gaan worden. Het begrip zelf is nog relatief onbekend. Toch blijkt dat er al veel gebruikgemaakt wordt van deze techniek, vaak zonder dat organisaties dit in de gaten hebben. Dit blijkt uit een onlangs door MarketCap in samenwerking met Aduna uitgevoerd onderzoek onder grote organisaties binnen Nederland.Desgevraagd geeft drie kwart van de organisaties aan deze al te gebruiken of van plan te zijn binnen een jaar een project te starten op dit gebied. Semantic web (Web 3.0) begint dus nu aan een groeispurt in de markt. Naar de mening van MarketCap bevindt zich de ontwikkeling van semantic web in het begin van de zogenaamde S-curve. Dit betekent dat er nu een enorme groei in de vraag en het gebruik te verwachten is. Zoekmogelijkheid met meeste waardeHet gelijktijdig kunnen doorzoeken van verschillende bronnen zal volgens de respondenten de meeste waarde toevoegen. Overigens is bijna twee derde van de respondenten (bij een directe vraagstelling) van mening dat ‘visualisatie’ absoluut van waarde is.Zoekmachines veel gebruiktBijna twee derde van de organisaties gebruikt zoekmachines voor zakelijke werkzaamheden. Naar sectoren bezien is nauwelijks onderscheid waar te nemen in het gebruik van zoekmachines. Wel is er sprake van een hoge intensiteit in gebruik bij organisaties met duizend of meer werknemers.Gemiddeld bijna een dag aan het zoekenDe managers die meegewerkt hebben aan het onderzoek, geven aan dat ze gemiddeld bijna 7 uur per week besteden aan (information) search. Het grootste deel, circa 42 procent van de managers, besteedt hieraan tussen de 1 en 5 uur per week.Interne en externe bronnen gecombineerdBij bijna 40 procent van de organisaties waar zoekmachines ingezet worden voor zakelijke werkzaamheden, is het al mogelijk om gelijktijdig interne en externe bronnen te doorzoeken. Afgezet op de totale markt is dit circa 25 procent.Gebied waar semantische web het meest van nut isDe ondervraagden verwachten met name op het gebied van business intelligence voordelen van semantische technologie. De publieke sector denkt meer in termen van data-integratie en enterprise search.Bekendheid met het semantische webHet semantische web is een nog relatief onbekend begrip. In de groep innovators, early adopters en early majority blijkt overigens al een op de vier organisaties bekend te zijn met de term ‘semantic web’.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in