Overslaan en naar de inhoud gaan

Servicemanager is geen magiër

De rol van de servicemanager verandert van een hoofdzakelijk operationele – op processen gerichte inhoudelijke – expert naar een meer regisserende manager met helicopterview en visie. Volgens de onlangs nieuw verschenen publicaties van ITIL 3 is de nieuwe servicemanager onder meer verantwoordelijk voor het managen van ontwikkeling, implementatie, evaluatie en ongoing management van nieuwe en bestaande producten en diensten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Verantwoordelijkheden liggen er bij businessstrategieontwikkeling, marketingonderzoek, benchmarking, financiële en commerciële klantenanalyses, vendormanagement, intern leveranciersmanagement, costmanagement, delivery- en lifecyclemanagement. Om deze rol goed te vervullen, moet een servicemanager minstens een magiër, wonderdokter en alwetend zijn. Je vraagt je af wie in staat is om deze rol te vervullen. Kennis van alle hiertoe gerelateerde disciplines lijkt bij voorbaat onmogelijk. Bovendien kan men zich afvragen of het hebben van alleen die specifieke inhoudelijke kennis voldoende is om als nieuwe servicemanager effectief te functioneren. De servicemanager van de toekomst zal juist over inhoudelijke en zachte talenten moeten beschikken. En over die zachte talenten staat wederom in de nieuwste publicaties van ITIL 3 weinig tot niets beschreven.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in