Overslaan en naar de inhoud gaan

Sfeerloze CeBIT toont gebrek aan focus

Is de rek eruit na 21 jaar CeBIT? In de meer dan twintig hallen van de CeBIT met circa 6100 exposanten uit 77 landen werd op de eerste dag van de beurs in ieder geval duidelijk dat op dat moment de bezoekersaantallen niet meer waren wat ze ooit geweest zijn. ­Bezoekers trokken moedeloos door de vele lange, zeer lege gangen in de talloos vele beurshallen. Opvallend veel hangerige promotiemeisjes zagen ze ook, getooid met even opvallend verveelde gezichten.
Business
Shutterstock
Shutterstock


Bezoekers konden zich moeiteloos met gezwinde spoed van de ene naar de andere hal begeven. Niemand die je in de weg liep. Dat is ooit anders geweest. Wat ook opviel: grote namen zoals Microsoft waren nauwelijks aanwezig of schitterden door absolute afwezigheid, zoals ­Apple. Bij navraag bleek ook dat de promotiemensen van bijvoorbeeld Microsoft weinig animo wisten op te brengen om van CeBIT iets te maken. Veel exposanten wisten in het kielzog van al die treurigheid bovendien te melden dat ze dit jaar ook maar een fractie hadden van de afspraken die ze vorig jaar nog wisten te boeken. Terwijl het ontmoeten van, vergaderen met en overleggen met partners, bestaande en/of potentiële klanten toch de kern is van een beurs als CeBIT. Beursbezoek als ambitieus excuus voor uitgebreid en ongegeneerd netwerken. Maar als die klanten en partners massaal afhaken is de lol er duidelijk af.
Overigens is de dalende trend in de bezoekersaantallen beslist niet nieuw voor CeBIT. CeBIT, de beurs die tot dusver nog altijd mag doorgaan voor de grootste ICT-vakbeurs ter wereld, trok in 2001, kort voor het uiteenspatten van de internetzeepbel, nog zo’n 850.000 belangstellenden. Dat aantal kelderde vorig jaar kelderde naar minder dan 450.000 bezoekers. Volgens de organisatie steeg het bezoekersaantal dit jaar naar 480.000. Maar dat blijft nog altijd een achteruitgang van bijna 50 procent in vergelijking met zes jaar geleden.
Standhouders die hun eigen partnerbezoeken hadden georganiseerd konden wel degelijk rekenen op volle stands. Zo waren onder meer bij Samsung, Casio en IBM druk bevolkte stands te zien. Bij standhouders die zich minder moeite hadden getroost om partners en klanten aan te trekken waren vooral opvallend lege – lees: peperdure – stands te zien.
Gebrek aan focus is één van de meest genoemde oorzaken voor de teleurstellende beurs. CeBIT is nog altijd gigantisch, maar het is het is vooral te veel van het goede. In vergelijking met 3GSM, de jaarlijkse beurs voor mobiele telefonie, vertoont CeBIT een opvallend gebrek aan maat, eenvoud en concentratie. Het lijkt wel alsof die 15.000 professionals van 3GSM meer in de pap te brokkelen hebben dan het slordige half miljoen bezoekers van CeBIT. Dat de organisatie trots meldt dat het aantal Duitsers dat dit jaar de beurs heeft bezocht met 16 procent is gestegen, is wellicht tekenend. Standhouders willen niet zomaar het aantal bezoekers zien stijgen, ze willen vooral het aantal bezoekers zien stijgen met wie ze zaken kunnen doen. En daartoe behoren te enen male niet de vele liefhebbers van beursgadgets die CeBIT tot dusver nog een redelijk bezoekersaantal weten te bezorgen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in