Simulatie helpt bij het leren
Noor Christoph onderzocht voor haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam, dat zij 21 april verdedigt, het leerproces met simulatiegames op het gebied van kennismanagement middels Kennis Management Quest (KM Quest), een bedrijfssimulatie. Deelnemers moeten in teams de kennishuishouding van het fictieve bedrijf Coltec zo goed mogelijk beheren. De promovendus constateerde dat mensen niet alleen feitenkennis opdoen bij het spelen van KM Quest, maar ook vaardigheden. Het is belangrijk dat leerlingen weten welke kennisprocessen een rol spelen binnen een bedrijf (feit), maar ook hoe zij de kennisinfrastructuur van de organisatie kunnen beoordelen (vaardigheid). KM Quest vraagt een actieve en doelgerichte houding van de deelnemers en daardoor doen die veel kennis op. In het Nederlandse onderwijs wordt kennisverwerving gezien als een actief proces, met persoonlijke reflectie en zelfregulering als belangrijkste onderdelen. Simulaties passen daar volgens de promovenda goed bij, omdat een actieve houding gevraagd wordt.