Overslaan en naar de inhoud gaan

Single sign-on niet altijd kosteneffectief

‘Single sign-on’, het in één keer inloggen in meerdere applicaties, is een begrip dat al jaren van tijd tot tijd bij de koffieautomaat te horen is. Anders dan bijvoorbeeld servicegeoriënteerde architectuur (SOA), waarvan veel door hypemoeheid geplaagde mensen zich afvragen of dit de zoveelste zeepbel is, vertoont single sign-on in ieder geval consistentie doordat het al meer dan tien jaar een gespreksonderwerp is in zowel directiekamers als op de werkvloer.
Business
Shutterstock
Shutterstock

En al evenlang wordt het door critici als onhaalbaar beschouwd: de diversiteit van systemen in grote organisaties zou te omvangrijk en te complex zijn om ware single sign-on, de heilige graal van de ICT-infrastructuur, mogelijk te maken. Sommige analisten hebben daarom ooit een poging gedaan de term ‘reduced sign-on’ te introduceren, maar dat is vruchteloos gebleken: het begrip is te magisch om zomaar los te laten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in