Overslaan en naar de inhoud gaan

Snel en veel in De Telefoongids Betere website van voormalig KPN-onderdeel is slechts deel van nieuwe data-architectuur

De Telefoongids, de sinds anderhalf jaar van KPN verzelfstandigde divisie die de telefoongidsen uitgeeft, heeft zijn website dit voorjaar volledig vernieuwd. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De oude site voldeed niet meer aan de eisen. "Die bleef achter op technisch gebied, je vond vaak niet wat je zocht en er was geen integratie met de systemen van andere partijen", zegt directeur ICT Joël Box. Het aantal keren dat er ‘geen resultaat’ op het scherm verscheen, moest gedecimeerd worden en er moest meteen ook op het web gezocht kunnen worden. Op de site, waaraan De Telefoongids in januari begon te sleutelen, staan nu de zoekvensters voor personen (groen), bedrijven (rood) en internet (blauw) eenvoudig naast elkaar. "Per zoekvenster zit je in een heel ander gebied", legt Box uit. "In het namen en personen zoeken is het zoeken naar de beste match. Vaak is het invoeren van wat iemand zoekt het probleem. Maar het zoeken naar bedrijven is veel gecompliceerder. En op Google heb je zomaar 40.000 zoekresultaten." Gebruikers verwachten in ieder geval snel een resultaat op hun scherm; tien seconden wachten tot een database is doorzocht is niet acceptabel. Maar dat vergt wel computerkracht. "Het is een grote hoeveelheid informatie waarin je heel snel moet kunnen zoeken. Je kunt het ‘plat’ maken zodat je snel kunt zoeken; je normaliseert dan je hele database zodat je heel snel vindt wat je zoekt. Het probleem is dat dat normaliseren een heel traject is. Volvo of Audi kunnen dat doen op hun site, want die hebben maar een beperkt aantal auto’s. Maar wij doen het op de brute manier, want we hebben acht miljoen particulieren en 450.000 bedrijven in de database en het indexeren en rubriceren is een proces dat een week duurt. Dan ben je op de verkeerde manier bezig. Dus wij hebben gekozen voor een zware infrastructuur en snel zoeken." De Telefoongids heeft gekozen voor het Oracle 10g-platform, in combinatie met de zoeksoftware van C-Content, die nu ook de zoektechnologie levert van de nog steeds zeer goed verkopende CD-Foongids. Via gebruikerspanels is al vóór het ‘live’ gaan gekeken of de antwoorden een beetje volgens verwachting waren. Maar na het in gebruik nemen van de site moesten toch nog enkele designfouten verholpen worden. "Het was vreemd dat er in het rode vak (bedrijven zoeken) zo weinig gezocht werd. Uiteindelijk bleek dat het niet duidelijk was wat je in die hokjes moest intypen. Met een panel kun je dus niet meteen alles rond krijgen." Box kon aan metingen ook goed zien dat er gewenning nodig was, maar "nu loopt het als een trein". Infrastructuur Technisch was het project wel degelijk een uitdaging. "Het is een aardige bezigheid om op alle platformen goed te draaien. Daarnaast zijn we meteen ook overgegaan op een compleet nieuwe infrastructuur. Dat wilden we meteen op een secuurdere manier gehost krijgen. Dus we zijn ook van een kleinere provider naar het KPN Cybercenter gegaan. Die kan de bandbreedte snel laten groeien." De Telefoongids heeft precies voldoende servers staan om aan verwachte piekbelastingen te kunnen voldoen. Doorgaans is maandagochtend - met een piek om 11 uur - de drukste tijd. Zowel servercapaciteit als netwerkbandbreedte zijn op dat maximum afgestemd. On demand Eigenlijk wil Box volop gebruik maken van de mogelijkheden van ‘on-demand computing’. "Wat we zouden willen is flexibel servers erin en eruit en bandbreedte erbij en eraf, dus dynamisch omgaan met vraag en aanbod. Maar dat is eigenlijk nog niet zo goed te regelen", verzucht Box. De hosting-partijen zijn nogal gewend aan een constante bandbreedtebehoefte. En als onze collega’s van de afdeling marketing van De Telefoongids iets nieuws bedenken wat resulteert in meer vraag, heeft dat niet alleen consequenties voor de benodigde capaciteit, maar ook voor licentiekosten. "Als je kijkt naar licentiepolitiek is het inderdaad de vraag waar je je site op baseert. Of je nu naar.Net kijkt of naar Oracle, je zit meteen tegen die licentiestructuur aan. Als het succes van je site voor een groot deel draait op marketeers die leuke nieuwe dingen bedenken, heeft dat gevolgen voor de infrastructuur en zit er een afhankelijkheid naar de softwareleveranciers daaronder." Box is niet erg te spreken over bijvoorbeeld de licentiestructuur van Oracle. "Het feit dat ze de koppeling zo sterk maken naar wat je ook doet op internet, zorgt ervoor dat wij hier gewoon geen connecties van systemen met de voorkant gaan maken. Dus je architecturen worden uiteindelijk bepaald door je licentiestructuren. Ik heb een zestal architecten en die zeggen soms ‘ik zou het graag zo willen, maar....’." Flexibiliteit is wel nodig, want De Telefoongids en leverancier C-Content hebben besloten een generieke XML-laag op de Oracle-database te creëren, waarmee de verzoeken kunnen worden vertaald naar de databank en de resultaten kunnen worden gepresenteerd in verschillende soorten vensters - de internet-site is er daar maar een van. SMS- en iMode-diensten draaien er inmiddels ook op. "Voor onze zoek-engine maakt het helemaal niets uit voor welke toepassing het is bedoeld", zegt directeur Matt Moayedi van C-Content. "En voor De Telefoongids heeft het het voordeel dat het in het begin wel wat ingewikkelder was, maar nu een onbeperkte mogelijkheid geeft voor toekomstige uitbreidingen." Balans Box ziet het als taak van De Telefoongids, die zijn inkomsten vooral haalt uit advertenties die bij de zoekresultaten worden gepresenteerd, om de balans te vinden tussen informeren en adverteren. "Het adverterend belang is honderd procent schermbedekking. De consument vindt dan niet wat hij zoekt en onze deskundigheid is de balans vinden, waarbij de consument nog alle pizza’s op één scherm vindt." Box ziet veel toekomst in de samenwerking met Google. Naast de Google-zoekoptie op de startpagina kunnen gebruikers ook vanuit een gevonden bedrijf ‘doorklikken’ op een Google-link om meer informatie te vinden. De Telefoongids zou dan als lokale link voor Google zelf ook een welkome aanvulling zijn. "Google heeft heel goed gesnapt dat alle lokale informatie belangrijk is, en dat zij daar niet sterk in zijn." Box zegt constructieve gesprekken te voeren met Google over het gebruiken van de juiste Google-programmeerinterfaces. "Je ziet dat het een enorm grote organisatie is. Maar Google ziet echt veel toekomst in de lokale markt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in