Overslaan en naar de inhoud gaan

Spraaksoftware levert snel return on investment

De digitalisering van deze wereld loopt in het professionele dicteren achterop, verzucht Victor Aquina. Aquina is managing director van de groep Philips Dictation Systems, een mastodont met vijftig jaar ervaring. "Dat in Nederland en België nog steeds 70 procent van de omzet gemaakt wordt met analoog dicteren, is toch redelijk verbijsterend, niet?"
Business
Shutterstock
Shutterstock

Waarom digitaal dicteren achter blijft, terwijl digitale fotografie wel een hoge vlucht heeft genomen? Aquina noemt op de eerste plaats het conservatieve karakter van de uitverkoren doelgroep. Dat zijn in hoofdzaak artsen en juristen, in mindere mate ook verzekeraars en bankiers. Alleen artsen hebben, wat Aquina betreft, een geldig excuus. Ziekenhuizen ontberen vaak nog een goed geoutilleerde IT­infrastructuur. "Je moet toch constant online zijn met je secretaresse." Dat is dan weer niet het probleem van een modaal advocatenkantoor. "Een net afgestudeerde jurist krijgt onmiddellijk een secretaresse toegewezen. Daar is een enorm potentieel aan kostenbesparing te genereren. Door de implementatie van digitaal dicteren kunnen we ook meer efficiëntie genereren in dat advocatenkantoor." Maar de doelgroep neemt een afwachtende houding aan. Meer nog in Europa dan in de Verenigde Staten. "In de VS werkt inmiddels 50 procent van de gebruikers digitaal. Daar heeft de meerderheid van de artsen geen eigen secretaresse meer. Volgend jaar werkt de meerderheid daar digitaal. Nederland en België vormen de middenmoot met ongeveer 30 procent digitaal dicteren. De trend is dat het ongeveer 10 procent per jaar richting digitaal dicteren opschuift." Herkenningsgraad Eén van de juristen die we in het kader van dit verhaal naar zijn ervaring met spraakherkenning peilden, liet weten dat het een ‘running gag’ is in het wereldje. Bij een demonstratie van de mogelijkheden van spraakherkenning werd het stemgeluid van een collega met een licht afwijkende tongval niet eens herkend. ‘Mijnheer, u spreekt geen Nederlands!’ Victor Aquina erkent de problematiek van de te grote beloftes die enkele jaren geleden nog kwistig werden rondgestrooid. ‘Je had een drietal oplossingen met Philips, het inmiddels failliete Lernout & Hauspie en IBM. Het is gebleken dat de herkenningsgraad van deze software toen inderdaad niet voldoende was. Het tweede punt was dat de klant gedurende ongeveer 45 minuten zijn stem moest oefenen en daar hadden de meeste klanten geen geduld voor." Hans de Groot, medeoprichter van het Nederlandse G2 Speech, bevestigt de waarnemingen van Aquina. G2 Speech richt zich uitsluitend op de professionele markt voor artsen en juristen met een zogenaamde digitale­workflow­oplossing waarbij al dan niet gebruikgemaakt kan worden van spraakherkenning. Volgens De Groot doet de accuratesse van de spraakherkenner er momenteel niet meer toe. "Het is voor ons bijzaak hoe hoog die herkenningsgraad is. Onze klant gaat het om de oplossing: hoe kan hij zo snel mogelijk van het gesprokene naar het document? Uiteindelijk maakt het voor de totaaloplossing en de winst die de klant kan maken niet zoveel uit of de herkenningsgraad 95 of 98 procent is." Geen technologie Artsen en juristen wordt door de diverse marktpartijen geen technologie aangeboden, maar een oplossing die verpakt wordt als een zogenaamde Speechflow. Daarbij kan gebruikgemaakt worden van spraakherkenningssoftware. Dat hangt van de situatie en de gebruiker af. Volgens Aquina zijn vooral de radiologen bedreven in het gebruik van spraakherkenning. "De radioloog is door zijn opleiding eigenlijk gedeeltelijk ingenieur en arts. Dat zijn de mensen die affiniteit hebben met technologie." Spraakherkenning kan een toepassing zijn in de markt voor professioneel dicteren, maar hoeft dat niet perse te zijn, meent ook De Groot: "Ik verwacht dat van alle juristen hooguit de helft in de toekomst gebruik zal maken van spraakherkenning. En daarvan zal hooguit 50 tot 60 procent er ook profijt van hebben. Heel veel juristen zijn niet gewend te dicteren. Dat moet je dan toch eerst leren. Spreken gaat sneller dan typen. Maar leren formuleren in je hoofd is toch lastig. Als de juristen dat onder de knie krijgen, dan zie ik spraakherkenning weer als een heel groot voordeel." Secretaresse De diagnose van de arts of de pleitnota van de jurist kan, mits digitaal gedicteerd, volledig door spraakherkenningssoftware uitgeschreven worden en via het intranet naar de secretaresse gestuurd worden. Dat is ook mogelijk wanneer de auteur voor een consult onderweg is. De secretaresse kan het uitgeschreven dictaat onmiddellijk corrigeren. Daarbij evolueert zij in haar taakomschrijving naar de functie van eindredacteur. Artsen en juristen kunnen volgens Aquina met de overgang van analoog naar digitaal dicteren een kostenbesparing realiseren van circa 30 procent. "Dat komt door de tijdsbesparing, want het fysieke transport van het cassettebandje valt weg. Ook het voordeel dat de secretaresse niet langer vooruit­ en of achteruit hoeft te spoelen levert winst op." Organisatie Volgens de Groot ligt het voordeel echter niet alleen bij de gebruiker zelf: "Als we puur kijken naar de werkwijze van de arts of de jurist, dan is het voordeel tussen een bandje en een digitaal document beperkt. Men moet immers nog steeds dezelfde handelingen verrichten en met een digitaal document vaak zelfs net iets meer dan bij een bandje. Het additioneel voordeel zit in de organisatie, het sneller beschikbaar hebben van de documenten. Dat voordeel ligt bij de achterban die efficiënter kan werken." Dit levert volgens De Groot bij ziekenhuizen in Nederland over het algemeen nog steeds 30 tot 40 procent besparingen op. Spraakherkenning voegt daar nog eens 30 procent aan toe. De return on investment is met digitaal dicteren binnen een halfjaar gerealiseerd. Met spraakherkenning binnen anderhalf tot twee jaar. Intussen groeit G2 Speech dankzij deze cijfers met 70 procent op jaarbasis. Het bedrijf draaide vorig jaar een omzet van 3,9 miljoen euro en verwacht voor dit jaar 5,5 miljoen euro omzet. De Groot: "Het voordeel van ons product is dat het niet gevoelig is voor recessies, omdat het besparingen oplevert. Dus ook in slechte tijden is het nog altijd een product dat aangekocht kan worden. Ziekenhuizen vullen bepaalde vacatures niet meer in, maar kopen in plaats daarvan onze oplossing."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in