Overslaan en naar de inhoud gaan

Standaard digitale foto’s in de maak

De International Imaging Industry Association (I3A) wil standaarden ontwikkelen voor de uitwisseling van digitale foto’s onder de naam Common Picture eXchange Environment (CPXe). Vanaf begin 2003 kunnen consumenten van de nieuwe diensten gebruikmaken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De I3A geniet de ondersteuning van een handvol grote namen op het gebied van digitale fotografie. Tot de grondleggers behoren Agfa, Kodak, Fujifilm, Canon, Olympus en Hewlett-Packard. CPXe moet het mogelijk maken dat consumenten op een eenduidige manier via internet printjes van hun digitale foto’s kunnen bestellen bij grote afwerkcentrales of bij zogenaamde minilabs van de fotowinkel om de hoek. Op dit moment hanteren die centrales allemaal hun eigen systeem. CPXe moet ook het versturen van foto’s tussen digitale camera’s, computers, pc-toepassingen en randapparatuur vergemakkelijken. Webdiensten De toekomstige standaard berust op het principe van webdiensten. Het I3A-consortium noemt zijn technologie zelfs ‘de eerste grootschalige toepassing van web services voor de consument’. CPXe maakt hierbij gebruik van bestaande technieken als Extensible Markup Language (XML), Simple Object Access Protocol (Soap) en Universal Description, Discovery and Integration, kortweg Uddi. Potentieel gaat het om een enorme markt. Uit onderzoek van IDC blijkt dat nu slechts 10 procent van de bezitters van een digitale camera foto’s laat afdrukken. I3A wil er voor zorgen dat deze consumenten straks de weg naar traditionele afdrukcentrales en fotowinkels weten te vinden. De organisatie zal een lijst publiceren van dienstenaanbieders die zijn aangesloten op het zogeheten CPXe Network. Nieuw onderzoek van Gartner Dataquest laat zien dat de verkoop van digitale camera’s in de VS ondanks de economische malaise dit jaar met 30 procent zal stijgen tot 8,3 miljoen stuks. Lagere prijzen en meer alternatieven voor het maken van afdrukjes kunnen de verkoop nog aanwakkeren. De CPXe-diensten zullen sommige consumenten ertoe verleiden hun digitale foto’s te laten afdrukken, verwacht Gartner-analist Andrew Johnson. Veel consumenten zijn echter gewend geraakt hun digitale foto’s op de pc te bekijken en ze per e-mail te laten zien aan derden. Dat kost immers weinig of niets. “Het zal moeilijk zijn daarmee te concurreren”, vreest Johnson.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in