Ster kiest voor geleidelijk insourcing ICT
De komst van RTL4 in 1989 zette de wereld van De Stichting Ether Reclame volledig op zijn kop. Niet langer was De Ster de enige organisatie in Nederland die reclamezendtijd op televisie en radio verkocht. Want de commerciele zenders maakten gebruik van hun eigen organisatie voor de verkoop van reclame-zendtijd. Een monopolist moest leren concurreren. En daar was een moderne efficiënte automatisering hard bij nodig. Daarvan was De Ster zich bewust: er waren 13 automatiseerders op 75 medewerkers.
In de loop van de jaren 90 werd de concurrentie echter groter door het succes van steeds meer commerciële omroepen, die uiteindelijk even veel reclame-zendtijd verkochten als De Ster. Duidelijk was dat de organisatie drastisch gewijzigd moest worden. Er waren informatiesystemen nodig die snel de juiste informatie moesten geven. Maar de kennis daarvoor was niet aanwezig. Daarbij waren de bestaande systemen verre van stabiel. Julius Minnaar, algemeen directeur bij De Ster: “Toen ik hier vijfenhalf jaar geleden begon, lag het systeem heel vaak plat. Dan konden de 80 mensen hier gewoon niet werken. Je liep daardoor ook orders mis.”