Stuivertje wisselen tussen BI-aanbieders
Op jaarbasis werd in Nederland in 2004 zo’n 162 miljoen euro aan licenties uitgegeven. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2003 toen het nog 157 miljoen euro bedroeg. Voor 2005 is er een verdere toename van de bestedingen naar ongeveer 170 miljoen euro geweest. Uit een meting in december 2005 blijkt dat Business Objects en Cognos aan elkaar gewaagd zijn als het gaat om marktpenetratie. In juli 2005 was het nog Cognos die de lijst aanvoerde terwijl dat in december juist weer Business Objects bleek te zijn. Webservers en Linux Uit het in december uitgebrachte MarketCap onderzoek naar Linux en Open Source Software blijkt dat het verschillen tussen Linux en Non-Linux gebruikers soms opmerkelijk groot zijn. Wanneer bijvoorbeeld naar vestigingen met Linux servers wordt gekeken, dan geeft 84 procent aan gebruik te maken van webserver software, voor Non-Linux organisaties ligt dit op de helft van de organisaties. Ook zien we dat het verschil tussen de twee groepen (Linux versus niet-Linux) met name terug is te vinden bij vestigingen met minder dan 200 werknemers. De Linux gebruikers in deze segmenten maken in 82 procent van de gevallen gebruik van webserver software, voor niet-Linux gebruikers liggen deze percentages onder de 50 procent. De verklaring hiervoor zal deels te vinden zijn in het feit dat de meeste Linux distributies standaard al worden geleverd inclusief de webserver functionaliteit. VoIP blijft in de lift De penetratie van Voice over IP is in de periode september 2004 tot en met september 2005 binnen de Nederlandse zakelijke markt met bijna 68 procent toegenomen, de marktpenetratie ontwikkelde van 9,4 procent naar 15,8 procent. Vooral binnen de sectoren government (+106 procent) en health care (+102 procent) is sprake van een zeer sterke toename van de VoIP penetratie. De sector education scoort overall de hoogste penetratie VoIP-toepassingen. De non-profit sector is de afgelopen 12 maanden massaal overgegaan op VoIP-toepassingen. Naast deze algemene toename van VoIP-toepassingen in meer algemene zin, is ook de toename van IP Contact Centers naast of ter vervanging van bestaande (traditionele) call center toepassingen duidelijk zichtbaar. Circa 2 jaar geleden was de marktpenetratie van VoIP-toepassingen binnen Nederland nog minder dan 0,5 procent, een jaar later in september 2004 was dit al toegenomen tot 9,4 procent en nu dus 15,8 procent. De laagste penetratie naar branche bezien is bijna 10 procent. Binnen de sectoren ICT & Utilities en Education komt de penetratie van VoIP zelfs op meer dan 25 procent. Naar schatting zal eind 2006 bijna 20 procent van de bedrijven een VoIP-toepassing hebben. De volgende fase van IP-communicatie dient zich nu ook aan, de fase van ‘applications on demand’, applicaties die via en door network providers in het netwerk als onderdeel van de totale service verlening aangeboden worden.