The winner can’t take it all
Natuurlijk, indien gemeenten er als aanbestedende dienst een potje van maken dan kan daar terecht tegen worden opgetreden. In beide gevallen was er sprake van onzuiverheid. Zowel de gemeente Eindhoven als de gemeente Tilburg hadden verzuimd om expliciet aan te geven hoe zwaar gunningscriteria precies zouden worden meegewogen. Dat mag nu eenmaal niet en wat dat betreft heeft Centric dus gelijk gekregen. Er vallen bij deze berichtgeving wel een paar dingen op. Ten eerste lezen we voor de tweede maal de naam van Centric en ten tweede betreft de gedaagde wederom een gemeente. Is daar dan verband tussen? Ja, daar is verband tussen. Centric richt haar activiteiten voor een belangrijk deel op gemeenten als het gaat om beheer van ICT-infrastructuur en applicatieontwikkeling. De onderneming heeft daar inmiddels ook een behoorlijk groot marktaandeel veroverd en heeft hierdoor een behoorlijk grote machtspositie op de gemeentelijke ICT-markt opgebouwd. Je moet als prominent speler dan ook niet al te verbaasd op kijken als steeds meer opdrachtgevers een bepaalde weerstand tegen je hebben ontwikkeld. Bij dit soort complexe aanbestedingen zijn er steevast slechts enkele partijen die kunnen of willen aanbieden en Centric is daar heel vaak bij. De onderneming lijkt daarbinnen steeds meer te willen veranderen van een alleskunner naar een alleseter. Als Centric doorgaat met het voeren van dit soort procedures dan wordt deze weerstand alleen maar groter. Nogmaals, onrechtmatigheid valt niet goed te praten, maar als een opdrachtgever een bepaalde partij niet wil maar deze partij via een gerechtelijke procedure alsnog door de keel gewrongen krijgt, dan lijkt een succesvolle samenwerking ver weg. Het zou dan ook beter zijn meer te investeren in het onderhouden van goede relaties met gemeenten dan te ‘investeren’ in gerechtelijke procedures. Zou Centric wel beseffen dat door middel van dit soort acties de juridisering van inkoopprocessen alleen maar verder toeneemt? Zou deze aanbieder beseffen dat een toenemende juridisering onmiskenbaar risico’s oplevert voor een succesvolle uitvoering van een automatiseringsproject? Ik hoop van wel. Of zou Centric denken dat er dan altijd nog een meerwerkfactuur bestaat? Ik hoop van niet. Daar komt nog bij dat vrijwel iedereen, zowel aanbestedende diensten als aanbieders, steeds luider klaagt over de hoge kosten die met de uitvoering van Europese aanbestedingen samenhangen. Centric mag driemaal raden wat het effect van dit soort acties is op de kosten van toekomstige aanbestedingen (nog meer juristen inschakelen). Het gaat op deze markt, waar slechts een handjevol aanbieders actief zijn, inmiddels niet meer om het aantonen van ICT-vakmanschap, maar om het oligarchische en zeker ook juridische machtsspel met de naam Europese Aanbesteding. Centric moet tevens beseffen dat er binnen de gemeentelijke overheid ook slimme aanbestedingsjuristen zullen opstaan die een bestek zodanig dichttimmeren dat een partij zonder problemen aan de kant gezet kan worden, of ze nu een kort geding aanspant of niet. Centric roept dat over zichzelf en andere aanbieders af. Wil de ICT-markt dat? Nee, natuurlijk niet. Waar zijn de tijden gebleven dat er op basis van gezonde relaties zaken werden gedaan? Centric, you can’t take it all! Joop Schuilenburg is principal adviseur van M&I/PartnersBijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@sdu.nl onder vermelding van ‘opinie’.