Traffic Information Centrum
De meldkamer van het TIC, gelegen in het hart van ons land, waar de A12 het Amsterdam-Rijnkanaal kruist, beschikt over vijf werkplekken. Deze zijn allemaal gelijk en in de normale situatie worden er vier gebruikt, met één reserve. Op rustige momenten zijn niet alle werkplekken in gebruik, de medewerkers van het TIC kunnen dan volstaan met twee of drie bemande stoelen. Wanneer niet alle werkplekken in gebruik zijn, worden de meetgegevens en videobeelden doorgekoppeld naar de grote videowall die achterin de meldkamer staat. De bedienaars hebben dan in één oogopslag kijk op de verkeerssituatie in alle regio’s van het land. Vanaf zijn werkplek heeft de bedienaar de beschikking over een aantal informatiebronnen. In de eerste plaats zijn dat de sensorlussen die onder het wegdek zijn aangebracht. Deze detectielussen registreren hoeveel voertuigen zich op een bepaald weggedeelte bevinden en met welke gemiddelde snelheid zij zich voortbewegen. De meetgegevens van de lussen worden eerst opgevangen door de regionale verkeerscentra van Rijkswaterstaat, die de gegevens daarna doorsturen naar het TIC. De vijf Regionale Verkeerscentra gebruiken de meetgegevens ook om de signaleringsapparatuur boven en naast de snelwegen aan te sturen. Dit zijn de bekende waarschuwingsborden waarop een snelheidsbeperking kan komen te staan en natuurlijk de groene pijlen en rode kruizen. Door het verkeer in drukke situaties af te remmen, kan de doorstroming van het verkeer worden bevorderd. Overigens spreekt men bij het TIC pas van een file, wanneer er sprake is van langzaamrijdend of stilstaand verkeer over een lengte van 2 kilometer of meer. De tweede informatiebron van het TIC zijn de weergegevens, die worden verzameld door weerbureau HWS, het KNMI en bureau Meteo Consult. Die gegevens kunnen continu worden weergegeven op de schermen van de operators van de meldkamer. Hun aandacht gaat daarbij vooral uit naar de zogeheten verkeersgerelateerde weersinformatie, ofwel de weersomstandigheden die het verkeer op grote schaal kunnen hinderen. De meetinformatie uit de lussen in het wegdek en de weergegevens worden aangevuld met visuele informatie. Hiervoor doet het TIC een beroep op een geselecteerd aantal camera’s die Rijkswaterstaat langs het autowegennet heeft opgesteld. Die videoinformatie maakt het mogelijk om gedetailleerder verslag te doen van de situatie op de weg. Dit is vooral van belang in het geval van een ongeval of een ander incident. Het TIC verzamelt niet alleen informatie, het stuurt ook gegevens naar buiten. Dit gaat in de vorm van zogeheten berichten, een verzamelnaam voor een diverse groep meldingen. Een bericht kan gaan over files, afsluiting van rijbanen of rijstroken of omleidingen. Hoeveel berichten er worden uitgestuurd is afhankelijk van de situatie op de weg. In een rustige spits verspreidt het TIC ongeveer 25 berichten, bij een zeer drukke spits soms wel 65 stuks. De berichten worden doorlopend geactualiseerd. De gegevens die TIC verzamelt en ordent worden ook beschikbaar gesteld aan speciale afnemers, waaronder exploitanten van websites, die daarmee bijvoorbeeld een min of meer realtime filebeeld van Nederland kunnen presenteren. Bekendere afnemers zijn de ANWB, de Verkeersinformatiedienst en Radio M, de calamiteitenzender. Het TIC is een samenwerkingsverband tussen het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat. Anders gezegd: het is een samenwerking tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Verkeer & Waterstaat. Voor Nederland en zelfs voor Europa is zo’n samenwerking uniek.