Overslaan en naar de inhoud gaan

Tulip bloeit weer op

Tulip is een van de oudste computerbouwers ter wereld. Opgericht vlak na de komst van de pc aan het begin van de jaren tachtig, ging het bedrijf langs hoge pieken en diepe dalen. Ruim 20 jaar na de oprichting probeert het bedrijf, inmiddels verhuisd van Den Bosch naar Amersfoort, via een uitgekiende strategie als kleine computerbouwer te overleven tussen het geweld van giganten als Dell en Acer.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het bedrijf, dat deze week zijn aandeelhoudersvergadering hield, lijkt op het eerste gezicht matig te hebben gepresteerd in het jaar 2005. Weliswaar steeg de winst van 4,7 miljoen euro naar 6,1 miljoen, een stijging van ongeveer 30 procent. Maar daartegenover stond dat de omzet van de computerbouwer het afgelopen jaar licht daalde, van 43,7 tot 42,9 miljoen euro. Krachtig Bij nader inzien ziet het plaatje er echter veel beter uit. De licht gedaalde omzet van Tulip was toe te schrijven aan de verkoop van de divisie Commodore. Van de 43 miljoen euro omzet die in 2004 werd geboekt, was nog bijna 15 miljoen verdiend door Commodore. Voorafgaande aan de verkoop in het voorjaar van 2005 aan Commodore International Concepts, droeg het onderdeel nog voor 5,6 miljoen euro omzet bij. De autonome omzetstijging bij de overige onderdelen van Tulip was met 33 procent echter krachtig genoeg om de uitval van Commodore bijna volledig te compenseren. Bij de vijf activiteiten van Tulip was maar in één geval sprake van een dalende omzet: de verkoop van het onderdeel Product Sales & Distribution, pc’s voor de medische sector en van laptops, liep het afgelopen jaar terug. De verkopen van de andere vier onderdelen stegen echter. Zo kon een omzetstijging van maar liefst 50 procent worden bijgeschreven bij het onderdeel Lifestyle Concepts & Accessories, dat verantwoordelijk is voor driekwart van de totale omzet. Dit onderdeel levert onder meer pc’s en communicatie-apparatuur onder het merk Conceptronic. Ook de onderdelen Advanced Products & Solutions (Touch en Tablet pc’s), Technology Sales (licentie-inkomsten) en Training & Consultancy deden het goed. De omzetstijging bij Advanced Products & Solutions vloeide voort uit de overname van Paceblade Technology, die in 2004 werd geëffectueerd. Vorig jaar werden de Paceblade Slimbook en EasyPad geïntroduceerd waarvan de omzet meteen begon aan te tikken. Ook gunstig voor Tulip was een overwinning die het bedrijf in de rechtbank behaalde. De rechter besliste dat het bedrijf 6 miljoen euro mocht vorderen op de staat Bangladesh, vanwege een project dat uiteindelijk niet doorging. Eigendom Gedurende 2005 vonden belangrijke wijzigingen plaats in de eigendomsverhoudingen bij Tulip. Tulip is reeds lange tijd voor het grootste deel in handen van Begemann, een investeringsvehikel van zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen. Sinds vorig jaar is de Belgische ondernemer Jozef van Waeyenberge doende om delen van Tulip over te nemen via zijn beleggingsbedrijf Sivex Agro en via de investeringsmaatschappij Vandel, die in naam van de familie Van Waeyenberge opereert. Ten behoeve van Vandel werd een aandelenemissie uitgevoerd van 6,25 miljoen euro, die wordt gebruikt om het eigen vermogen van Tulip te versterken. De gunstige resultaten in combinatie met de aandelenemissie hebben er voor gezorgd dat Tulip er financieel aanzienlijk beter voor staat dan in jaren het geval is geweest. Het eigen vermogen van Tulip is in 2005 gegroeid van 30,2 miljoen naar 56,4 miljoen euro. Tot eind 2006 heeft Tulip bovendien nog de mogelijkheid aandelen uit te geven aan de investeerder Global Emerging Markets tot een maximum bedrag van 65 miljoen euro. Ondanks de positieve resultaten en de vermogensversterking, is moeilijk te zeggen hoe financieel gezond Tulip nu werkelijk is. Het jaarverslag toont een wat onoverzichtelijk samenspel van financiële relaties. Zo ontvangt Tulip een bedrag van Commodore International Concepts in tranches, die tot 2010 kunnen kan worden uitgesmeerd. De afwikkeling van de deelname in Ego Lifestyle bestaat uit een complexe driepartijenovereenkomst. Daarnaast heeft Tulip nog aandelen in Tulip Computers Deutschland. Hoopgevend is dat in 2005 de complexe financiële verhouding met moederbedrijf Begemann is afgewikkeld door het verkrijgen van aandelen Tulip door Begemann. Tulip zelf verwacht verdere omzetstijging bij zijn divisie Lifestyle Concepts, vooral via het merk Conceptronic. De deelname in Ego Lifestyle, een bedrijf dat een lifestyle-pc op de markt brengt, moet naar verwachting in de toekomst dividend opleveren. Een omgevingsfactor waarmee Tulip rekening houdt is de tendens naar integratie in de bedrijfssectoren van computerbouw en elektronica. Om op deze trend in te spelen, wil het bedrijf voor de ICT-industrie complementaire producten ontwikkelen. Hierbij zullen vooral de onderdelen Advanced Products en Lifestyle Concepts een rol spelen. Autonoom Tulip wilde aanvankelijk door middel van acquisities de omzet in 2005 in één klap vergroten naar 400 tot 500 miljoen euro, een vertienvoudiging ten opzichte van 2004. Deze ambitie werd echter verlaten toen de overnamebesprekingen onvoldoende resultaat opleverden. Het bedrijf streeft nu de komende jaren naar een autonome groei van ruim 10 procent per jaar. Is dat haalbaar? Binnen de computerwereld is Tulip een Klein Duimpje temidden van de reuzen. Maar de resultaten over 2005 tonen aan dat Tulip desondanks in staat is forse groeicijfers te halen. De directie van Tulip lijkt de consequenties van de kleine omvang te beseffen. De nadruk op het leveren van complementaire producten en het opbouwen van een sterke marktpositie in enkele productmarktsegmenten zou zeer wel het antwoord kunnen zijn op de uitdagingen waar Tulip als kleine computerbouwer zich voor geplaatst ziet.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in