UM levert content voor website verzekeraars
Uitwisselprogramma Tot dusver werd de software van TWA ontwikkeld door de Britse school of Hygiëne and Tropical Medicine in Londen, die het werk deels uitbesteedt aan een universiteit in het Indiase Bangalore. Daar werken tien postgraduate studenten via een uitwisselprogramma aan nieuwe inhoud. Twee vertaalbureaus zetten de informatie om in het Nederlands. Inmiddels gaat het om 2800 pagina’s tekst, veelal interactief. Driekwart van de programmatuur van TWA staat op het openbare internet, met ruim 2800 unieke bezoekers per dag. Voor betalende klanten worden extra besloten interactieve functies ontwikkeld, onder andere om gedragsverandering bij verzekerden te stimuleren. Het idee is dat het aanbieden van nuttige informatie tot gezonder gedrag leidt, en tot minder ‘schade’ bij zorgverzekeraars. Tot dusver gaat het om medisch-didactische programmatuur zoals een dieetprogramma voor gewichtsmanagement, een programma om te stoppen met roken, et cetera. Ook kunnen zwangeren op kosten van de verzekeraar e-mail uitwisselen met deskundigen. “We gaan naar gepersonaliseerde diensten voor de individuele patiënt”, zegt Van Son. Zorgverzekeraars zijn op jaarbasis ‘enkele tonnen’ kwijt aan de dienst. VGZ en CZ zijn overigens hoofdaandeelhouder van TWA. Landelijk TWA Medic Info is ambitieus en levert ook een telefonisch advies- en callmanagement systeem voor vier huisartsenposten in Tilburg. Daarbij lonkt men naar een landelijke uitrol. Ook heeft men voor zorgverzekeraars een online ‘Gezondheidslijn’ opgezet, waarbij verzekerden in Brabant nu al algemene vragen over ziekte, gezondheid en lifestyle kunnen stellen aan hun verzekeraar. Volgens Van Son zal een landelijke zorgverzekeraar die dienst binnen drie maanden voor heel Nederland uitbreiden.