Overslaan en naar de inhoud gaan

UM levert content voor website verzekeraars

TWA Medic Info ontwikkelt zich in snel tempo tot eigengereid aanbieder van medische informatie. Het via internet raadpleegbare systeem wordt inmiddels gebruikt door de grote zorgverzekeraars VGZ en CZ-Groep, door thuiszorgorganisatie Thebe en Lekker Leven, een tussenpersoon voor vier andere thuiszorgaanbieders. Van Son verwacht dat op korte termijn nog twee zorgverzekeraars het systeem kiezen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Uitwisselprogramma Tot dusver werd de software van TWA ontwikkeld door de Britse school of Hygiëne and Tropical Medicine in Londen, die het werk deels uitbesteedt aan een universiteit in het Indiase Bangalore. Daar werken tien postgraduate studenten via een uitwisselprogramma aan nieuwe inhoud. Twee vertaalbureaus zetten de informatie om in het Nederlands. Inmiddels gaat het om 2800 pagina’s tekst, veelal interactief. Driekwart van de programmatuur van TWA staat op het openbare internet, met ruim 2800 unieke bezoekers per dag. Voor betalende klanten worden extra besloten interactieve functies ontwikkeld, onder andere om gedragsverandering bij verzekerden te stimuleren. Het idee is dat het aanbieden van nuttige informatie tot gezonder gedrag leidt, en tot minder ‘schade’ bij zorgverzekeraars. Tot dusver gaat het om medisch-didactische programmatuur zoals een dieetprogramma voor gewichtsmanagement, een programma om te stoppen met roken, et cetera. Ook kunnen zwangeren op kosten van de verzekeraar e-mail uitwisselen met deskundigen. “We gaan naar gepersonaliseerde diensten voor de individuele patiënt”, zegt Van Son. Zorgverzekeraars zijn op jaarbasis ‘enkele tonnen’ kwijt aan de dienst. VGZ en CZ zijn overigens hoofdaandeelhouder van TWA. Landelijk TWA Medic Info is ambitieus en levert ook een telefonisch advies- en callmanagement systeem voor vier huisartsenposten in Tilburg. Daarbij lonkt men naar een landelijke uitrol. Ook heeft men voor zorgverzekeraars een online ‘Gezondheidslijn’ opgezet, waarbij verzekerden in Brabant nu al algemene vragen over ziekte, gezondheid en lifestyle kunnen stellen aan hun verzekeraar. Volgens Van Son zal een landelijke zorgverzekeraar die dienst binnen drie maanden voor heel Nederland uitbreiden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in