Overslaan en naar de inhoud gaan

Valley View

Adam Curry is weer helemaal hip in Silicon Valley. De man die wereldberoemd werd in Amerika als video jockey voor MTV, heeft het helemaal gemaakt onder de elite van de bloggers hier. De reden? Curry maakt sinds enige tijd zogenaamde ‘Podcasts’: zie het als een weblog maar dan in mp3 formaat. De luisteraar zet het audiobestand op zijn mp3-speler en luister ernaar wanneer het hem uitkomt. De naam podcast is een samenvoeging van ‘iPod’ en ‘broadcast’.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tot zijn fanclub behoren niet de minsten in de wereld van de weblogs. Types als Dave Winer, bekend vanwege zijn werk aan standaarden als XML, SOAP en RSS, Dan Gillmor, columnist van de belangrijkste krant van Silicon Valley en auteur van een gezaghebbend boek over blogs en ook Robert Scoble, een blogger in dienst van Microsoft en een pionier op het gebied van de ‘bloggen voor bedrijven’. Ik heb één kaar geprobeerd naar zo’n podcast te luisteren. Terwijl Curry keuvelde over hoe hij met de auto naar Antwerpen was gereden, trokken mijn tenen langzaam krom. Toen hij tien minuten later nog niets zinnig had verteld schoot mijn hand naar de muis en klikte het venster weg. Maar voor Gillmor, Scoble en Winer is het kennelijk reuze interessant om meer te horen over Curry’s uitstapjes en of de ziektegevallen in zijn familie. Ze vinden het in ieder geval boeiend genoeg om er zelf weer over te bloggen. En zo wordt ik er toch weer mee geconfronteerd, want de blogs van dat drietal staat al geruime tijd in mijn lijstje van dagelijkse leeskost. Het is op momenten als deze dat ik serieus begin te twijfelen aan het nut van de blog-hype waar we op dit moment onder gebukt gaan. De meeste blogs zijn namelijk de moeite van het lezen niet waard. Hun auteurs hebben niets te melden, hebben geen speciale kennis waar de lezer iets wijzer van wordt of zijn onbetrouwbaar en vooringenomen als nieuwsbron. In de meeste gevallen is sprake van alle drie. Ik ben zelf herhaaldelijk gevraagd waarom ik geen blog heb. Het simpele antwoord luidt dat ik er de huur niet van kan betalen, en ik ben niet egoïstisch genoeg om het voor de eer en roem te doen. Want op een handje vol betaalde bloggers na (zoals Scoble en Gillmor), bloggen bloggers omdat het een egotrip is. Dat geeft zelf Dave Winer onomwonden toe, op zijn eigen weblog. "Ik weet werkelijk niet waarom ik blog", schreef hij op 1 december. "Toen ik ermee begon, was het om ideeën te spuien. Ideeën waar ik verder niets mee kon, dingen die ik wilde hebben maar zelf niet kon maken. Ik hoopte dat andere mensen dit zouden lezen en dat iemand dan zou maken wat ik miste, en daarmee de wereld een beetje vrolijker zou maken. Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat dit zelden gebeurt. Mensen willen dat het idee van hun zelf komt, dat vinden zij belangrijker dan succes. Maar toen ik eenmaal begon met bloggen bleek het een verslaving. Dus het antwoord op de vraag waarom ik blog luidt: ‘Ik blog omdat ik er verslaafd aan ben’." Als je dergelijke inzichten kunt verkrijgen door blogs te lezen, dan is dat al de moeite wel weer waard.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in