Veel minder ultrabooks verkocht dan verwacht
Hoge prijs, slechte marketing
Het onderzoeksbureau stelt dat de tegenvallende verkoop van de dunne snelle laptops vooral komt door de hoge prijs en slechte marketing. Onder meer Asus, Acer, HP en Dell hebben zich gestort op de productie van ultrabooks, oorspronkelijk een initiatief van Intel. De gemiddelde prijs van een ultrabook komt uit op circa 1000 dollar. “Tot nu toe is de pc-industrie er nog niet in geslaagd voldoende 'buzz' te creëren rondom ultrabooks bij consumenten”, aldus Craig Stice, analist van IHS.
Er wordt al tijden gesproken over een prijsverlaging van ultrabooks. Volgens Stice zou de prijs moeten zakken naar 600 tot 700 dollar om op grote schaal door te breken. Er zijn inmiddels wel een aantal goedkopere modellen beschikbaar, maar de gemiddelde prijs blijft rond de 900 á 1000 dollar schommelen. Veel consumenten geven vooralsnog de voorkeur aan smartphones en tablets, die aanzienlijk lager geprijsd zijn dan ultrabooks.
Marktaandeel bij lange na niet gehaald
Eind vorig jaar werd beweerd dat het marktaandeel van ultrabooks op de laptopmarkt eind 2012 tussen de 30 en 40 procent zou liggen. Dat is bij lange na nog niet het geval. Ook onderzoeksbureaus Gartner en IDC meldden deze zomer tegenvallende verkoopcijfers van ultrabooks en temperden de aanvankelijk hooggespannen verwachtingen.
In AutomatiseringGids verscheen eerder het artikel 13 vragen over ultrabooks. Abonnees kunnen dit artikel hier vinden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee