Virusschade noopt tot overheidsactie
Ruim een kwart zegt daadwerkelijk schade te hebben geleden van een virusbesmetting, met een gemiddelde schadepost van 14.000 gulden. Extrapolerend naar het gehele bedrijfsleven en de overheid komt Intomart uit op een schadepost van 1,8 miljard gulden in zes maanden tijd. De bedragen zijn gebaseerd op eigen schattingen van de betreffende IT-functionarissen. De bedrijven in de zakelijke dienstverlening zijn begrijpelijkerwijs de zwaarst getroffenen. Daar is de schade gemiddeld ruim 44.000 gulden. Volgens Intomart zijn schadegevallen van 100.000 gulden geen uitzondering. Vooral schade aan hardware en het uitvallen van elektronische handel blijken grote kostenposten. De problemen die zich onlangs met onder andere het Goner-virus aandienden, waren voor Intomart reden de schade door virussen eens onder de loep te nemen. Virusscanners zijn dan wel gemeengoed geworden – 91 procent zegt een ‘virusscanner met updates’ te gebruiken – toch geeft 34 procent toe in de afgelopen zes maanden niets te hebben uitgegeven aan preventie. Het is dus de vraag of de virus-updates - waarmee ook de meest recente virussen te ondervangen zijn - wel consequent worden ingezet. Ruim de helft van de bedrijven heeft vastgestelde ‘voorzichtigheidsprocedures’ voor het openen van e-mail, zoals de regel ’onbekende attachments niet openen’. Overheid Van de respondenten geeft 85 procent aan dat de overheid een rol moet spelen bij de bestrijding van virus-epidemieën. Desgevraagd laten woordvoerders van de ministeries van EZ en Binnenlandse Zaken weten dat wordt overwogen de activiteiten van het Cert (computer emergency response team) van Binnenlandse Zaken, dat in de huidige opzet alleen overheidsdiensten bedient, uit te breiden naar het MKB. Paul de Graaf, secretaris technologiebeleid bij VNO/NCW ziet echter weinig in uitbreiding van de Cert-initiatieven in Nederland, zoals die van Surfnet, KPN en Binnenlandse Zaken. Hij vindt het bedrag van 1,8 miljard “bijzonder hoog en storend”. ”Bedrijven zouden aangifte moeten doen. Dan wordt het een kwestie van het openbaar ministerie,” meent De Graaf. “Wat je als gebruiker moet doen staat keurig in de boekjes en dat begint met goeie antivirussoftware en buitengewoon voorzichtig zijn met het openmaken van zaken die je onverwachts aantreft. Wij hebben daarvoor een voorbeeld-code op de website staan.” De Graaf vind het tijd voor een fundamentelere discussie over de kwetsbaarheid van bedrijven. “Het land moet zich afvragen - en dan bedoel ik de verschaffers van de infrastructuren en de overheid - hoever die kwetsbaarheid nu reikt en wat we daaraan ten principale moeten doen.” Internet-providers, telecombedrijven en onderzoeksinstituten moeten zich nadrukkelijk aangesproken voelen.