Vraag naar beheersoftware stijgt
Warmerdam: "Zeker de grote organisaties vragen zich nu af wat ICT precies oplevert. Die vragen worden nu ook gestructureerd gesteld. Dus: wat gebeurt er met de business als een server uitvalt? Als je dat precies kunt vertellen, dan kun je ook zien wat je aan beheersoftware hebt. En zeker bij bedrijven met heel veel clients levert zo’n applicatie dan voordelen op. Want naarmate er meer werkplekken zijn worden de kosten per werkplek hoger omdat het geheel complexer wordt. Beheer kost dan veel mankracht. Beheersoftware kan hen veel taken uit handen nemen, doordat het problemen kan signaleren en in veel gevallen zelfs oplossen." Vier spelers De markt voor beheersoftware wordt beheerst door vier grote spelers, waarbij IBM met zijn Tivoli-applicaties en CA met zijn Unicenter-software de boventoon voeren met marktaandelen van respectievelijk 13,6 en 11 procent. Met enige afstand volgen BMC en Hewlett-Packard, die beide zo’n 5 procent van de markt in handen hebben. Alle vier hebben een groot pakket aan beheersoftware. Alle vier richten zich voornamelijk op de grote organisaties, maar alle vier hebben ook oog voor een mogelijke nieuwe groeimarkt: het MKB. BMC meldde bij de presentatie van zijn vorige kwartaalcijfers dat de omzet was gedaald doordat klanten hun aankopen uitstellen. Het bedrijf moest daarom 8 procent van zijn totale personeelsbestand ontslaan. Hans Dill van BMC, marketingmanager Emea voor Remedy, ziet het voor volgend jaar zonnig in. "De laatste paar maanden krijgen we heel veel verzoeken om informatie. Een verkooptraject kost wel drie tot zes maanden, dus de financiële resultaten daarvan zien we volgend jaar pas." Er is vooral veel vraag naar ‘asset management’ en ‘change management’, constateert Dill. "Helpdesksoftware is inmiddels een vervangingsmarkt geworden. Dat heeft iedereen al. Hoewel voor middelgrote bedrijven nu geldt dat hun helpdesks zo gegroeid zijn dat ze de software die ze ervoor gebruikten, moeten uitbreiden." BMC verdient weliswaar verreweg het meest aan grote organisaties, maar het bedrijf richt zich nu tevens op het MKB. Zo is onlangs een zogeheten ‘small business edition’ uitgebracht van de helpdesksoftware. "Veel middelgrote bedrijven vonden de bestaande versie te duur. We hebben enkele beperkingen aangebracht in de functionaliteit waardoor de prijs lager is, maar het MKB toch de functies krijgt die nodig zijn. We richten ons in principe op de grote organisaties, maar we willen de onderkant van deze markt zeker niet missen." Ook IBM heeft oog voor het MKB. De onderneming heeft zogeheten Express-versies van producten als WebSphere en Tivoli die geschikt zijn voor het MKB. "Door onze financiële structuur zijn onze producten aantrekkelijk voor hen. Wij rekenen namelijk een prijs per gebruikte processor", zegt Raymond D. F. Meijer, marketingmanager Tivoli bij IBM Nederland. Meijer ziet een verandering bij het MKB. "Voorheen hadden ze voornamelijk behoefte aan storageproducten, vooral back-up en restore. Nu zie je meer belangstelling voor beveiliging en voor systeembeheer. De focus richt zich daarbij op meer doen met minder mensen." Inhaalslag Vanaf april ziet IBM het aantal aanvragen van informatie over vooral de securityproducten flink aantrekken. "Op het gebied van beveiliging liep Nederland relatief achter. Nu lijkt er sprake van een inhaalslag. De vraag naar storageproducten is ook gewijzigd. Nu wil men ook ‘storage resource management’. Hiermee kun je je storage-omgeving analyseren zodat duidelijk wordt in hoeverre je die optimaal uitnut. De aankoop van die software is snel terugverdiend. Wij verkopen vaak aan de hand van business cases die toegespitst zijn op de betreffende klant, waarin het terugverdienmoment duidelijk wordt gemaakt." Hewlett-Packard is in 2002 het hardst getroffen, meldt IDC. Het bedrijf zag zijn marktaandeel dalen en de omzet in software voor systeem- en netwerkbeheer daalde met zo’n 6 procent volgens de marktonderzoeker. Warmerdam wijt dat aan de fusie: "Daar hebben ze het heel druk mee gehad. Nu pas staat alles weer zo in positie dat Hewlett-Packard zich op Open View kan storten." En dat doet het bedrijf. Open View is tot strategisch product verklaard, wat in elk geval betekent dat er flink in geïnvesteerd wordt. Een duidelijk teken is de overname van Talking Blocks. G. Stuit, marketingmanager Open View bij Hewlett-Packard, constateert dat bedrijven op een ander niveau investeren in beheersoftware. "Het gaat niet meer om het pure systeembeheer, maar om het overeind houden van de services. Er moet immers efficiënter gewerkt worden en de ICT-afdeling moet meer meedenken over wat ICT kan bijdragen aan de onderneming." Voor het MKB heeft Hewlett- Packard een zogeheten starterseditie ontwikkeld van zijn Node-manager. "Men wil vooral storageproducten. Ook erg populair is het onderdeel Open View Operations, voor het beheer van Windows- omgevingen." Niet mopperen H. Douma, managing director van Computer Associates (CA), is tevreden over zijn omzet. "We mogen niet mopperen. Op het gebied van enterprise management is onze omzet elk jaar zo’n 20 procent gestegen. En ik verwacht dat we die stijging vasthouden. Wel komen de accenten anders te liggen. Tot voor kort ging het vooral om software voor de helpdesk, waarmee systemen gemonitord konden worden. Dat verschuift nu naar ‘computing on demand’. Er ligt een druk op de automatiseringsafdeling om alles efficiënter en sneller te laten werken. Door optimaal gebruik te maken van je resources kun je al snel je kosten reduceren." Ook CA ziet meer belangstelling bij middelgrote bedrijven voor haar producten. Douma: "Het MKB heeft heel duidelijk interesse voor software voor storage en beveiliging. Het MKB heeft het lang bij antivirus- en beperkte autorisatiesoftware gehouden. Maar men ziet nu duidelijk dat dat ontoereikend is."