Vraag naar testsoftware stijgt
Vooraf testen lijkt dan ook de meest logische aanpak, ondanks de risico’s die daar weer aan kleven: testen in een ‘real life omgeving’ kan overlast geven, en virtueel testen geeft weer geen goed beeld van de mogelijke valkuilen die de automatiseerder op zijn weg kan verwachten.
Uitdaging
Van Lanschot Bankiers - de oudste zelfstandige bank van ons land met veel vermogende particulieren, middelgrote bedrijven en institutionele beleggers – zag zich onlangs ook voor deze uitdaging gesteld bij de implementatie van Siebel CRM software. Deze zomer zijn al zo’n zevenhonderd gebruikers met de software aan de slag gegaan. De bank wil meer producten verkopen via kruisverkoop (crossselling), en daarvoor is een database voor relatiebeheer onontbeerlijk. Siebel Finance zal geïntegreerd worden met een eigen back-officesysteem dat al twintig jaar bestaat en tegen 2008 vervangen moet worden. En passant wordt ook de internetomgeving van de bank vernieuwd. “Bij elkaar gaat het om zeer omvangrijke projecten”, zegt Paul van Zwam, hoofd automatisering van Van Lanschot. Met name de implementatie van Siebel moest zorgvuldig getest worden.
Uiteindelijk werd gekozen voor Loadrunner van Mercury. Dat programma simuleert de belasting van het netwerk in een testomgeving aan de hand van scripts. Van Zwam: “De belasting is niet virtueel. Er worden daadwerkelijk gegevens in de database gestopt, en data via het netwerk verstuurd.”
Testen
De testen, die werden uitgevoerd in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Focusframe, zijn volgens Paul de Horde van Van Lanschot positief verlopen. “We konden vrij snel de bottlenecks bij de internetsite identificeren”, zegt hij. “Als gebruikers inlogden duurde het bijvoorbeeld geruime tijd voordat ze de gevraagde gegevens op het scherm zagen. Dat hebben we nu aangepast. In het algemeen hebben we responstijden kunnen optimaliseren, zodanig dat we nu met een gerust hart de veranderingen kunnen doorvoeren.” Ook de vervanging van de backoffice zal met Loadrunner begeleid worden.
Een belangrijk argument van Van Lanschot om de software in te zetten is om op termijn de helpdeskmedewerkers te ontlasten. Bedrijven worden immers minder vaak met problemen geconfronteerd als allerlei knelpunten zijn verholpen.
Directeur Wytze Rijkmans van Mercury ziet dan ook een toenemende vraag naar dit soort applicaties: “De IT heeft zichzelf vergeten te automatiseren, op dat punt zie je duidelijk een inhaalslag.”
Ecosysteem
Dat heeft ook HP begrepen: het Amerikaanse bedrijf besloot afgelopen zomer marktleider Mercury over te nemen, nadat eerder storageaanbieder EMC als kandidaat-koper was afgehaakt.
De OpenView-lijn van HP voor systeem-, netwerk- en service management krijgt met Mercury’s aanbod een uitbreiding in de breedte die ook veel klanten zal aanspreken die nu geen HP-hardwareklant zijn, zegt Rijkmans. “HP is sterk in monitoring, wij in testen en IT governance.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat Mercury onderdeel wordt van de softwaredivisie van HP, waarna de beide verkoopafdelingen worden samengevoegd en men elkaars producten gaat verkopen. In Nederland komen er voorlopig nog vertegenwoordigers van beide partijen bij klanten over de vloer, een voor Mercury en een voor HP. In de toekomst verwacht Rijkmans echter een “ecosysteem van partners die de oplossingen van Mercury en HP gezamenlijk verkopen.”