Waardering van ICT-professionals voor ICT-bedrijven loopt terug
Gemiddeld gaven automatiseerders de branche een waarderingscijfer van 6,7. In 2001 was dit nog een 6,9. Studenten waardeerden de sector met een 6,8, terwijl zij vorig jaar nog een 7,1 over hadden voor de branche in het algemeen. “Dat lijkt een miniem verschil, maar ik zou het een aanzienlijke daling willen noemen”, zegt Rob Luif, researchmanager bij Blauw. Ook de naamsbekendheid en het imago van individuele ICT-bedrijven daalden. “Veel ICT-bedrijven hebben hun wervingsbudgetten flink moeten inkrimpen of zelfs moeten schrappen. Dat is zonde, want juist in de huidige situatie is het belangrijk naamsbekendheid op peil te houden”, zegt Jos Vink, eveneens van Blauw. “De geschiedenis heeft aangetoond dat bedrijven die ook in tijden van recessie van zich laten horen uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. Kleine budgetten helpen al om zichtbaar te blijven en dat hoeft in dit geval niet per se met wervingsuitingen. Nu heb je er drie keer zo veel profijt van als eerst, omdat je concurrenten zich stilhouden. Dit is de tijd om op te vallen en je te onderscheiden”, zegt Vink. De naamsbekendheid van CMG, dat een vacaturestop heeft afgekondigd en vrijwel alle wervingsacties heeft opgeschort, is flink teruggelopen. Ook de absolute voorkeur voor het bedrijf (de ondervraagden moesten één bedrijfsnaam noemen waar ze graag zouden willen werken) daalde ten opzichte van voorgaande jaren. CMG is nog steeds de meest gewilde ICT-werkgever, maar daalde fors van 8 naar 6 procent. Onder studenten kelderde de absolute voorkeur nog forser: van 15 procent in 2001 naar 5 procent dit jaar. Minder kieskeurig De onderzoekers van Blauw merken dat bijna afgestudeerden en ICT-personeel minder uitgesproken zijn geworden over mogelijke werkgevers in de ICT. “Mensen zijn door de huidige situatie op de arbeidsmarkt minder kieskeurig geworden.Ze willen niet meer per se voor een bepaald bedrijf werken. Ze willen graag werken, punt.” Opvallend is dat de voorkeur voor werken in de ICT- branche is toegenomen. “Je zou verwachten dat door de dip meer ICT’ers zouden kiezen voor een werkgever buiten de ICT, zoals een financiële dienstverlener of de overheid. Het tegenovergestelde is waar: vorig jaar ging de voorkeur van 40 procent van de ondervraagden uit naar werk in de ICT-sector, dit jaar steeg dat tot 63 procent. Slechts een op de vijf ondervraagden is positief over het arbeidsmarktklimaat in de ICT-branche, dat is aanzienlijk minder dan vorig jaar. Ook is gevraagd naar toekomstverwachtingen (zie grafiek). 28 Procent van de professionals ziet de toekomst gunstig tegemoet, terwijl 25 procent het toekomstige arbeidsklimaat als ongunstig bestempelt. Studenten zijn iets positiever: 32 procent ziet de toekomst voor de ICT-sector zonnig tegemoet, 19 procent voorspelt een ongunstige situatie. Zowel de bekendheid als het imago van bedrijven die wel zijn blijven adverteren is doorgaans toegenomen. Dat geldt vooral voor Belastingdienst/Centrum voor ICT (het voormalige BAC), Ordina en PinkRoccade. Laatstgenoemde scoorde wat betreft naamsbekendheid, reclameherinnering, imago en voorkeur het best. Daarom kon PinkRoccade afgelopen dinsdag de Gouden Hengel, Blauws onderscheiding voor de meest effectieve communicator, in ontvangst nemen tijdens het seminar ‘Arbeidsmarkt ICT: Achter de wolken...’ op Universiteit Nyenrode. Kop en schouders “PinkRoccade steekt er met kop en schouders bovenuit. Ten opzichte van vorig jaar heeft de onderneming winst geboekt op alle onderzochte terreinen. Ik denk dat het te verklaren is door hun intensieve naamwijzigingscampagne, waarbij ook TV-spots zijn ingezet. De timing van deze campagne is achteraf gezien heel gunstig geweest: precies in een periode dat de concurrent het rustig aan deed. Bovendien opereren nu alle werkmaatschappijen onder de naam PinkRoccade, wat veel meer impact heeft”, licht Vink toe. Op imagogebied kwamen dit jaar Oracle en Cisco bij studenten goed uit de verf en KPMG en InterAccess bij professionals. KPN deed het beduidend minder goed. De reorganisatie, een vertrekkende bestuursvoorzitter en een beurskoers die gekelderd is naar een historisch dieptepunt hebben ervoor gezorgd dat de naamsbekendheid is toegenomen. Het imago is echter enorm geschaad. “Het maakt dezelfde ontwikkeling door als Baan een paar jaar geleden. Baan krabbelt nu juist weer wat op”, zegt Luif. Ook IBM, dat vorig jaar de grote winnaar was, is behoorlijk teruggevallen wat betreft imago. “Misschien staat het bedrijf symbool voor de markt en wordt het daarom afgestraft”, redeneert Luif. De onderzoekers vinden de sector onvolwassen. “Het hoeft maar even slecht te gaan en alle wervingsactiviteiten worden gestaakt. Dat is een kortetermijnreactie. Straks, als de markt weer aantrekt, begint het hele spektakel opnieuw.Dan kan je alles weer vanaf nul gaan opbouwen, wat doodzonde is”, zegt Vink. Zijn collega Luif vindt dat uit de paniekreacties blijkt dat communicatie een ondergeschoven kindje is. “Het korten van wervingsbudgetten wordt vaak van bovenaf opgelegd. Communicatie is vaak niet goed verankerd in de directie. Dat geeft wel aan dat het belang ervan onderschat wordt.”