Webtoepassingen raken los van de browser
De naam Prisma is niet willekeurig gekozen: de software fungeert figuurlijk als prisma tussen het web en de desktop. Na installatie kunnen gebruikers bijvoorbeeld hun favoriete websites los van de browser op de desktop bekijken, zonder menu, adresbalk of navigatieknoppen.
Erg baanbrekend klinkt het allemaal niet, maar de ontwikkeling staat niet op zichzelf. Zo introduceerde Microsoft voor Vista de widgets voor de desktop, kleine webapplicaties die je willekeurig op het bureaublad kunt plaatsen, en kocht Yahoo Konfabulator, leverancier van weer andere miniapplicaties die geschreven zijn in XML, JavaScript en VBScript.
Macromedia deed in 2003 al eens een poging om flashapplicaties los te trekken van de browser in een omgeving genaamd Central. Het idee was dat flashapplicaties ook offline konden worden gebruikt, bijvoorbeeld als er even geen internetverbinding mogelijk is. Central is nooit van de grond gekomen. Dat wil zeggen: moedermaatschappij Adobe heeft Central voortgezet in AIR (Adobe Integrated Runtime), dat onlangs op de Adobe Max 2007-conferentie in Barcelona werd gelanceerd.
De eerste reacties op Prism waren nogal sceptisch, maar dat komt misschien omdat er nog geen overtuigende applicatie is. Zo zouden onder meer Gmail en telebankierspagina’s als ‘webtop’ gebruikt kunnen worden.
Adobe lijkt met AIR ambitieuze plannen te hebben: die ziet AIR als een stap naar volledige webapplicaties, zodat de gebruiker geen software meer in een verpakking hoeft te gebruiken. Met AIR kunnen bijvoorbeeld documenten van het bureaublad naar de applicatie worden gesleept, iets wat met browsers niet altijd goed lukt.
De ontwikkeling loopt parallel aan die van rich internet applications (RIA), de volgende generatie internettoepassingen die bedrijven meer vrijheid moeten geven bij de ontwikkeling van maatwerktoepassingen. Financiële instellingen als ABN AMRO, SNS en ING, maar ook Philips zouden zeer geïnteresseerd zijn.