Webtracking geen optie voor Amerikanen
61 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt het niet te rechtvaardigen dat website-eigenaren deze volgmethoden toepassen om zo de kosten laag te houden waardoor bezoekers hun website gratis kunnen blijven bezoeken. Daarmee lijkt het plan van toezichthouder FTC voor een 'do not track'-register in navolging van het 'bel me niet'-register, te voorzien in een grote behoefte.
Onbekend maakt onbemind
Uit het onderzoek bleek verder dat 47 procent van de respondenten vond dat alleen advertentienetwerken die zij expliciet toestemming hebben gegeven, een profiel mogen opbouwen voor het leveren van gerichte advertenties. 14 procent heeft er geen moeite mee wanneer alle advertentienetwerken dat doen. Zo'n 37 procent zou wanneer ze de keuze hebben geen enkel advertentienetwerk toestaan gerichte advertenties te sturen.
Jongeren geven privacy makkelijker op
Iets meer dan de helft van de respondenten tussen 18 en 40 jaar zegt advertentienetwerken van hun keuze toe te staan informatie te verzamelen. Bij respondenten van 50 jaar en ouder is dat percentage 38 procent. Ook staan mensen uit de hogere inkomenscategorieën meer open voor gerichte advertenties dan mensen met een lager inkomen. Uit de reacties blijkt dat mensen zich vooral ongemakkelijk voelen wanneer onbekend is wie welke informatie verzamelt.
Volgens het Internet Advertising Bureau (IAB) is in de eerste helft van dit jaar 12,1 miljard dollar verdiend aan online advertenties in de Verenigde Staten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee