Overslaan en naar de inhoud gaan

Zes tactieken voor goed ICT-management

Er verschijnen al jaren berichten over misstanden in de IT. Maar hoe groot ook de mislukkingen, echte veranderingen hebben ze niet op gang gebracht. Een van de meest banale oorzaken waarom de IT-sector niet leert van zijn fouten is een overschot aan geld. Het doet gewoon niet genoeg pijn. Of beter gezegd: het dééd niet genoeg pijn. Van te veel geld is nu geen sprake meer.
Business
Shutterstock
Shutterstock



De plotselinge pijn lokt twee reflexen uit die natuurlijk zijn en logisch lijken, maar in werkelijkheid contraproductief zijn.

De eerste is een typische managementreflex: in tijden van schaarste snijden in de uitgaven. Door de kaasschaaf over projecten en budgetten te halen of door drastischer in te grijpen, zoals alle externen buiten de deur zetten. Op korte termijn bespaart dat kosten zonder dat de productiviteit er zichtbaar onder lijdt. Maar de kaasschaaf haalt per definitie geen rotte plekken weg – hoogstens rotte plakjes. En wat is het nut van het bezuinigen op externen als vervolgens projecten falen of uitlopen door gebrek aan expertise? Schaven of snijden zonder voldoende inzicht laat inefficiënties bestaan en maakt wel waardevolle initiatieven kreupel.

De tweede is een typische IT-reflex: de vlucht naar voren. Betogen dat het juist nu de tijd is om te investeren in nieuwe technologieën die het bedrijf deze keer echt zullen verbeteren. Flexibelere systemen door inzet van SOA en SaaS. Betere bedrijfsvoering door investeringen in BPM, CRM of de nieuwe generatie BI. De vernieuwingshonger heeft goeds gebracht, maar ook veel slechts. Was er daarom al reden tot argwaan over grootschalige vernieuwing, in crisistijd klinkt de lokroep van groot en nieuw des te valser. Verstandige managers bekijken nieuwe technologieën daarom met argusogen. Als de kosten hoger uitvallen – of baten blijven langer uit – dan blijven zij achter met lege(re) handen.

Zonder inzicht snijden en luchtfietsen, dat zijn de twee crisisreflexen. Het probleem met reflexen is dat ze het verstand negeren. Kosten besparen is prima mits duidelijk is welke opbrengsten daarmee vervallen. Op dezelfde manier kan een solide businesscase vernieuwing rechtvaardigen. Slim snijden en slim investeren dus.

Om dat mogelijk te maken moet de IT-organisatie het bedrijfsmanagement voorzien van heldere feiten. Liefst uitgedrukt in die universele taal: geld. Dit is veel gevraagd van de gemiddelde IT-organisatie, maar in crisistijd moet men nu eenmaal snel volwassen worden. Daarom: zes tactieken voor goed IT-crisismanagement.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in