Overslaan en naar de inhoud gaan

BYOD-hype maakt besparing niet waar

"De hype achter BYOD is dat het goedkoper is en aanzet tot hogere productiviteit dan van traditionele, van bedrijfswege verstrekte mobiele apparatuur. De realiteit is dat de kosten voor support, de risico's met betrekking tot compliance en declaraties als gevolg van het overschrijden van persoonlijke abonnementslimieten uiteindeljk leiden tot een hogere cost of ownership zonder aanwijsbare return on Investment of productiviteitsverhoging."
Business
Shutterstock
Shutterstock

Deze harde constatering doet Nucleus Research, een specialist in het in kaart brengen van het financiële plaatje rond nieuwe technologie. De onderzoeker komt tot deze conclusie op basis van gegevens van een aantal klanten. De kanttekening die Nucleus Research in ITworld plaatst is dat het lastig is harde cijfers op tafel te leggen omdat elke organisatie BYOD weer op een eigen manier implementeert.

Kostenvoordelen teniet gedaan

De helft tot driekwart van de organisaties biedt zijn werknemers op enige manier een vergoeding voor de kosten die de werknemers maken voor het abonnement. Het probleem is dat zo doorgaans meer wordt betaald dan de organisatie met een bedrijfsabonnement kwijt zou zijn doordat volumekortingen wegvallen. Ook gebeurt het regelmatig dat werknemers door veelvuldig werkgerelateerd gebruik van hun abonnement door de afgesproken limiet gaan. Betaalt de organisatie deze niet terug, daalt het moreel van de werknemers al snel.

De IT-afdeling krijgt er met BYOD een enorme klus bij met betrekking tot de ondersteuning. Ze moeten zich de finesses eigen maken van niet één maar van minstens vier besturingssystemen en een veelheid aan versies daarvan. Deze kennis veroudert bovendien snel. Elk jaar komt er wel een nieuwe grote vernieuwing van elk van de platformen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in