Overslaan en naar de inhoud gaan

De computer heeft ‘t gedaan

De grote computerstoring die British Airways eind mei dit jaar trof, was het gevolg van een menselijke fout. Ik zei het al tegen mijn vrouw nog voor de nieuwslezer uitgesproken was: daar heeft iemand lopen goochelen. En uiteraard kreeg ik gelijk. Er waren willekeurig taken uitbesteed – uiteraard zonder de benodigde randvoorwaarden in te vullen en de samenhang te waarborgen, procedures waren niet gevolgd, het gebruikelijke liedje.
British Airways
© CC-BY-2.0 - Flickr
CC-BY-2.0 - Flickr

Want ondanks dat mijn LinkedIn tijdlijn bijkans verstopt wordt door allerlei halleluja-verhalen leveren wij als “professionals” gewoon beroerd werk af. Nog steeds falen 75 procent van onze projecten – ondanks de grootschalige inzet van allerlei frameworks als SCRUM en PRINCE2. Zo’n 85 procent van de beheerafdelingen krijgen het niet voor elkaar om zelfs maar de meest basale service te leveren – en ITIL is toch al een paar decennia oud, zou je zeggen. En als klap op de vuurpijl voldoet maar 1 procent van de ontwikkelafdelingen aan CMMI Maturity Level 3.

Oh, u dacht dat u het beter deed? Heeft u een lijst van alle uitgerolde applicaties, compleet met servicelevels op het gebied van beveiliging, beschikbaarheid en noodzakelijke capaciteit? Bent u in staat om elke maand voor elk van die applicaties een rapportage op te leveren – en dan eentje die niet tot stand komt door het handmatig inkleuren van een stoplichtje in een Excel sheet?

U werkt met computers. Die kunt u altijd de schuld geven, niet dan?

Wordt voor elke wijziging een “Plan van Aanpak” gemaakt, dat natuurlijk wel compleet uitgeschreven moet zijn en vooraf is getest? Is exact bekend welke apparatuur en programmatuur bij die wijziging wordt geraakt? En als een willekeurige server de geest geeft, kunt u dan ogenblikkelijk ophoesten welke applicaties daar last van hebben, welke servicelevels daaraan hangen, welke beheerder u moet inschakelen en welk telefoonnummer de man heeft?

Nee, natuurlijk niet. U behoort tot die 85 procent, net als iedereen. Ik werk nu meer dan 30 jaar in dit vak en heb tot dusverre maar een toko meegemaakt, die een dergelijk volwassenheidsniveau bereikt had. Maar u heeft geluk. U werkt met computers. Die kunt u altijd de schuld geven, niet dan?

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in