Overslaan en naar de inhoud gaan

Dieselgate-update heeft meer tijd nodig

De grootschalige milieufraude van Volkswagen is twee jaar na de ontdekking nog niet voorbij. De autofabrikant haalt zijn eigen belofte niet om de software van alle 8,5 miljoen Europese dieselgate-auto's te updaten.
Volkswagen logo
© Volkswagen
Volkswagen

73 procent van de Europese 'sjoemeldiesels' van Volkswagen is gerepareerd. Het Duitse bedrijf belooft dat de resterende ruim twee miljoen met software gemanipuleerde dieselauto’s ook in 2018 nog gratis worden aangepast aan de wettelijke regels.

Garantie, en verlenging

Dat blijkt uit een mededeling van EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten). In september eiste zij op initiatief van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen met alle Europese toezichthouders de garantie van VW dat alle betrokken dieselwagens nog deze herfst gratis zouden worden gerepareerd. Volkswagen heeft dit vorig jaar toegezegd.

Daarnaast hebben de toezichthouders VW gevraagd de periode te verlengen als het niet tijdig met alle auto's lukte. Dat blijkt nu dus aan de orde te zijn: de herfstperiode loopt officieel op 20 december af. Volkswagen zit momenteel EU-breed op 73 procent met zijn software-updates en zegt eind dit kalenderjaar de 75 procent wel te halen.

Britten en autotuning

In landen als Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Finland is het update-percentage de 90 procent al gepasseerd. Dit heeft Volkswagen gezegd aan de Europese Commissie (EC), meldt EUobserver. Een land als België zit echter op het Europese gemiddelde, weet De Tijd. In dat land is er sprake van vertraging door Britse regelgeving voor Skoda’s én tuning door autorijders.

Wereldwijd gaat het om zo’n 11 miljoen auto’s van het concern. In de Verenigde Staten heeft Volkswagen laatst 3 miljard dollar extra uitgetrokken voor het fixen van dieselgate. Daarmee komt de totale kostenpost in de VS uit op zo’n 30 miljard dollar. De software-updates moeten de ingebouwde software fixen die bij milieutests de auto met opzet ‘terugschakelt’ zodat de uitgestote vervuiling onder wettelijk verplichte normen uitkomt. Bij gewoon gebruik zijn de wagens dus veel vervuilender dan is toegestaan.

Update-procedures

Volkswagen zegt in de EU nu meer haast te maken met het terughalen van de auto's en klanten in eigen taal te informeren over de procedures voor de reparatie. Jourová: ,,Volkswagen heeft zijn toezeggingen nog steeds niet volledig waargemaakt. VW moet veel meer doen voor de Europese consumenten."

Een woordvoerder van de Europese Commissie wees er in een toelichting op dat het aan de nationale toezichthouders is om eventueel in te grijpen. De rechtbank in Brussel verklaarde dinsdag een groepsvordering van een Belgische consumentenorganisatie tegen VW en de Belgische importeur dinsdag ontvankelijk. De organisatie Test Aankoop eist namens een groep gedupeerden compensatie.

Jourová komt in het voorjaar met een voorstel dat consumenten de mogelijkheid moet bieden de krachten te bundelen tegen grote ondernemingen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in