Overslaan en naar de inhoud gaan

Oorzaak storing 112 nog altijd niet boven tafel

Door de storing is wel duidelijk geworden dat het beheer van de centrale, de communicatie in de politieketen en de escalatieprocedure bij storingen allemaal onder de maat zijn.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dat valt te concluderen uit een brief die op 30 maart door demissionair staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken naar de Tweede Kamer is gestuurd. De storing deed zich voor in de voiceportal van het 112-platform, dat eigendom is van vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland). Het KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten) is verantwoordelijk voor de operationele uitvoering en het functionele beheer. De automatische fail-over-procedure werkte niet, waardoor oproepen niet werden doorgeschakeld naar de centrale. In het tweede systeem op de uitwijklocatie deed dezelfde storing zich voor. Pas na overschakeling op de calamiteitenmodus (loskoppeling informatieomgeving van de spraakfunctie) kwamen er weer 112-oproepen binnen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in