Overslaan en naar de inhoud gaan

Storing Coronatest.nl indirect door CoronaMelder-app

De korte storing gisterochtend bij de website coronatest.nl en het bijbehorende telefoonnummer is te wijten aan een IT-verandering vanwege de nu live gegane coronatraceer-app van de Nederlandse overheid. Voor die app moest nieuwe functionaliteit worden toegevoegd aan de applicatie voor het maken van afspraken voor coronatests. Ondanks "uitgebreid testen" is het toch fout gegaan.
CoronaMelder, coronatest
© Rijksoverheid
Rijksoverheid

De toevoeging van nieuwe functionaliteit aan het afsprakensysteem is vooraf wel uitgebreid getest, laat een woordvoerder van de GGD GHOR Nederland weten. Die overkoepelende zorgorganisatie is verantwoordelijk voor de website en het telefoonsysteem waarmee Nederlanders een afspraak kunnen maken om zich te laten testen op COVID-19 infectie. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft vragen van AG Connect over de storing van gister ook doorverwezen naar de GGD GHOR (gemeentelijke gezondheidsdienst, en geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio).

2,5 uur storing

Door de storing was het tijdelijk niet mogelijk om een afspraak voor een coronatest te maken. Dit gold zowel via de website Coronatest.nl als via het telefoonnummer 0800-1202. Uiteindelijk heeft dit 2,5 uur geduurd, waardoor naar schatting zo'n 2000 tot 3000 mensen geen afspraak konden maken. De GGD heeft al gesteld dat het verwacht dat deze mensen alsnog een afspraak maken.

Intern is de storing "binnen ongeveer een half uur verholpen", antwoordt de woordvoerder van de GGD GHOR. De toegevoegde nieuwe functionaliteit ten behoeve van de CoronaMelder-app heef "na uitgebreide testen, plaatsgevonden in een module die on-the-fly kan worden aangepast". Daarna is er bij de implementatie echter toch nog iets verkeerd gelopen, wat een algehele storing ten gevolge had.

Wel gepland maar onzichtbaar

"Hierbij is een onverwachte fout opgetreden, waardoor afspraken wel werden gepland, maar nog niet zichtbaar waren voor de gebruiker", legt de woordvoerder uit. Die 'onzichtbaarheid' maakte normaal gebruik van het systeem nogal onmogelijk. "Dit probleem is binnen ongeveer een half uur verholpen. De onderliggende oorzaak hiervan wordt nog nader onderzocht."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in