Storing Coronatest.nl indirect door CoronaMelder-app
De toevoeging van nieuwe functionaliteit aan het afsprakensysteem is vooraf wel uitgebreid getest, laat een woordvoerder van de GGD GHOR Nederland weten. Die overkoepelende zorgorganisatie is verantwoordelijk voor de website en het telefoonsysteem waarmee Nederlanders een afspraak kunnen maken om zich te laten testen op COVID-19 infectie. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft vragen van AG Connect over de storing van gister ook doorverwezen naar de GGD GHOR (gemeentelijke gezondheidsdienst, en geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio).
2,5 uur storing
Door de storing was het tijdelijk niet mogelijk om een afspraak voor een coronatest te maken. Dit gold zowel via de website Coronatest.nl als via het telefoonnummer 0800-1202. Uiteindelijk heeft dit 2,5 uur geduurd, waardoor naar schatting zo'n 2000 tot 3000 mensen geen afspraak konden maken. De GGD heeft al gesteld dat het verwacht dat deze mensen alsnog een afspraak maken.
Intern is de storing "binnen ongeveer een half uur verholpen", antwoordt de woordvoerder van de GGD GHOR. De toegevoegde nieuwe functionaliteit ten behoeve van de CoronaMelder-app heef "na uitgebreide testen, plaatsgevonden in een module die on-the-fly kan worden aangepast". Daarna is er bij de implementatie echter toch nog iets verkeerd gelopen, wat een algehele storing ten gevolge had.
Wel gepland maar onzichtbaar
"Hierbij is een onverwachte fout opgetreden, waardoor afspraken wel werden gepland, maar nog niet zichtbaar waren voor de gebruiker", legt de woordvoerder uit. Die 'onzichtbaarheid' maakte normaal gebruik van het systeem nogal onmogelijk. "Dit probleem is binnen ongeveer een half uur verholpen. De onderliggende oorzaak hiervan wordt nog nader onderzocht."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee