Storing verkeersleiding legt deel treinverkeer plat
De treinen komen dan automatisch tot stilstand en de machinist moet de locomotief resetten om opnieuw contact te kunnen maken met de Verkeersleiding. Dit lukte vanochtend in de getroffen treinen in eerste instantie niet, omdat er volgens personeel aan boord van de treinen sprake was van "een grote netwerkstoring".
Monteurs op pad
De Treinverkeersleiding van ProRail heeft in een tweet laten weten dat het probleem werd veroorzaakt door een defecte zendmast. “Hierdoor viel de beveiliging uit en kwamen er meerdere treinen tot stilstand. Er zijn meteen monteurs op de zendmast afgestuurd en inmiddels is de storing verholpen”, laat een woordvoerder weten. De defecte zendmast is weer operationeel.
De storing duurde ongeveer 35 minuten en alleen al tussen Rotterdam en Schiphol kwamen er 5 treinen achter elkaar tot stilstand. Dat gebeurde op het HSL-traject dat voor een groot gedeelte ondergronds ligt. Het HSL-traject wordt toch al vaak geteisterd door gestrande treinen vanwege verouderd materieel en aanhoudende softwareproblemen.
Overstap op overstap
ProRail vernieuwt sinds 2015 gefaseerd de 13 verkeersleidingposten in ons land. Allereerst werd er door HP nieuwe hardware geleverd, waarbij is overgegaan van de DEC Alpha-technologie naar het nieuwere Intel Itanium-platform. ICT-bedrijf InTraffic is verantwoordelijk voor het aanpassen van de software op de verkeersleidingposten.
Het huidige besturingssysteem OpenVMS (eveneens van HP, oorspronkelijk van DEC) moet uiteindelijk vervangen worden door open source besturingssysteem Linux. ProRail kiest voor dit open source-systeem omdat het flexibeler is dan leveranciersafhankelijke systemen. De applicatie Procesleiding die op dit systeem draait is geprogrammeerd in Pascal, dat niet compatibel is met Linux. Vandaar dat de boel eerst moet worden omgezet naar de programmeertaal C++, zodat er daarna kan worden overgestapt op Linux.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee