Overslaan en naar de inhoud gaan

We zijn er nog lang niet

Ik was gezwicht voor een 'offer you can’t refuse', een all-in abonnement van een telco voor TV, vaste telefonie en snel internet.
boosheid
© Shutterstock
Shutterstock

Pappa is CIO dus zal iedereen thuis wel eens met Kerst laten zien hoe je die omwisseling doet en tegelijkertijd wat wensen van het gezin meeneemt: of de Wifi gelijk beter kon en of ook de homeserver met een OS uit 2003 ook even gefixt konden worden?

Het goede nieuws is dat het nu na weken weer werkt. Het slechte nieuws is dat ik er stapeldol van werd wat je dan allemaal tegenkomt. Een kleine bloemlezing:

  1. De Windows Homeserver uit 2003 kon niet meer ge-upgrade worden en is vervangen door een cloud drive. Inrichting van zo’n cloud drive is een heel werkje met shares en inrichting van users voor ons zessen thuis.
  2. Het wifi versterkertje trok het niet meer en is vervangen door drie DLAN doosjes. Ik heb het Wifi veld van de buurt in kaart gebracht want er zaten nogal wat netwerken op dezelfde kanalen.
  3. Omdat alles nu over Coax het huis binnenkomt en die op een onhandige plek in ons huis binnenkomt is die kabel ook gelijk verlegd naar de meterkast. Versterkertje ertussen want het signaal was te zwak.
  4. Nummer-overdracht van ons vaste huisnummer ging twee keer fout. Automatische nummer-overdracht door de nieuwe provider kon niet omdat ik bij een provider zat die daar niet aan meewerkt.

Behalve een rood oor van het bellen met de helpdesks en een hoop frustratie heeft het me wel een paar wijze lessen gebracht:

  1. Iedere CIO moet maar eens zo’n project eens doen. Het houdt je nederig. Ik heb zakelijk 30.000 KA-items in beheer. Respect voor mijn beheerders en partners!
  2. Omdat ik een technische achtergrond heb kom ik er na een hoop gepruts altijd wel weer uit maar dit soort werkjes is eigenlijk niet weggelegd voor een normaal mens: veel werk voor het MKB dus.
  3. Het intuitief en gebruikersvriendelijkheidsniveau van dit soort thuis-IT is nog in geen meters op het niveau waar het zou moeten zijn.

IT is prachtig! Maar als branche hebben we nog een hele weg te gaan voordat IT zó intuitief makkelijk bruikbaar zoals het zou moeten zijn.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in