Wederom problemen met digitale examens
Maar als het verkeerd gaat, dan gaat het ook erg fout.”
Leerlingen zijn de dupe
Het Algemeen Dagblad bericht dat leerlingen die digitaal examen doen de dupe zijn van slecht werkende computers. Antwoorden verdwenen in het niets, inloggen was onmogelijk, computers vielen uit en internetverbindingen haperden. Een scholiere deed zelfs 4,5 uur over een examen, omdat haar computer 7 keer vastliep. Een paar klassen in het land konden wegens problemen met computers hun examen helemaal niet maken en moeten later terugkomen om het alsnog te doen.
Planning aangepast door problemen
Steeds meer scholen laten de examens op computers uitvoeren, maar falende hard- en software zijn al jaren een probleem Het LAKS zegt er vaak op te hameren dat er vooraf goed getest wordt. Helaas gaat het nog vaak mis. Vorig jaar waren de problemen op verschillende scholen in het land zo groot dat er tijdens het examen werd overgeschakeld op pen en papier.
Het College voor Examens (CvE) maakte daarom pas op de plaats: de examens die volgens plan in 2012 standaard digitaal zouden worden aangeboden, bleven toch nog in de overgangsfase. Dit betekende dat scholen dit jaar konden kiezen of zij de examens digitaal of op papier wilden afnemen.
In het voorjaar van 2009 werd bovendien duidelijk dat de kosten voor de productie van computerexamens veel hoger uitvielen dan oorspronkelijk begroot. De belangrijkste reden was dat de papieren examens naast de digitale examens moeten blijven bestaan, zolang de examensoftware nog niet vlekkeloos werkt op alle platforms. Een andere kostenverhogende factor is de toevoeging van meerwaarde, bijvoorbeeld door het produceren van beeldmateriaal van hoge kwaliteit. Daarnaast vergt het waarborgen van geheimhouding extra inspanning. De overschrijding liep op tot bijna één miljoen euro. Als gevolg hiervan paste het College voor Examens het meerjarenplan voor 2010-2014 aan, waardoor sommige examens (nog) niet digitaal werden aangeboden.
Ministerie wijst naar scholen
Het ministerie van Onderwijs kent de problemen, maar wijst naar de scholen. “Scholen zijn verantwoordelijk voor werkbare verbindingen en behoren dit, voorafgaand aan het examen, tijdig te testen. Mocht blijken dat de ICT-voorziening niet geschikt is, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om een goed centraal examen aan te bieden, bijvoorbeeld schriftelijk”, aldus het ministerie.
De scholen zijn er nog niet klaar voor, zegt rector Carlo Pedroli van de Schoter Scholengemeenschap in Haarlem vandaag in het AD. Zijn school kampte maandag met veel problemen tijdens het afnemen van de digitale examens. “Dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren. Vorig jaar was er een storm van kritiek en nu weer.”
Op het Fok-forum beweren diverse 'betrokkenen' overigens dat de technische problemen niet altijd aan de ICT-voorzieningen op scholen liggen. “De software die door CITO geleverd wordt zit bijvoorbeeld vol met fouten, waardoor dit pakket er regelmatig uitklapt. Niet voor niets dat CITO dit jaar alle examens ook als back-up, op papier aanlevert”, reageert iemand. Een ander pleit voor het vooraf versleutelen van de examens op de pc. “Aan het begin van de examens hoeft dan alleen nog een sleutel gedownload te worden. Als je vervolgens aan het einde gewoon een bestand met je antwoorden uploadt, heb je uiteindelijk veel minder een piek in je dataverkeer.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee