Cloud is de ware aanjager van innovatie
Amsterdammer dr. Werner Vogels zegt dat je als cloudaanbieder een goed verhaal moet hebben, anders lopen klanten gegarandeerd weg. “Loyaliteit naar de aanbieder is er vrijwel niet meer bij. Gebruikers bekijken haast van dag tot dag wat ze krijgen en als ze dat niet bevalt, stappen ze zo naar een ander. De situatie dat één aanbieder je doen en laten bepaalt en dat jarenlang, kennen we nu niet meer”, aldus Vogels.
Gebruikers letten op kwaliteit maar ze kijken zeker ook naar de prijs die ze moeten betalen. In de afgelopen 7 jaar heeft Amazon steeds zijn prijzen verlaagd. “Als ik dat allemaal bij elkaar optel, dan hebben we sinds 2006 37 van die prijsverlagingen gehad. Voordeel is dat we vanuit de e-commerce gewend zijn aan een markt met zeer hoge verkoopaantallen en een relatief kleine marge. Dat is een heel andere insteek dan bij de traditionele IT-leveranciers, met kleine volumes en hoge winsten. Die IT-bedrijven hebben aanzienlijke moeite om ons model te doorgronden. De oude IT-wereld is zelfs een beetje bang voor ons en dat vind ik prima”, zegt Vogels.