Europese CIO-verenigingen slaan alarm om uit balans geraakte cloudmarkt
De meeste organisaties waaronder bedrijven, ziekenhuizen, openbare instellingen en universiteiten zijn volgens de verenigingen sterk afhankelijk van hun cloudomgeving. Wie zijn platform wil verbeteren stuit daarbij op een disbalans in relatie met cloudproviders. De verenigingen spreken over ‘oneerlijke praktijken’. Met nieuwe Europese regelgeving moeten er verschillende mogelijkheden komen om situaties te verbeteren.
De gezamelijke verenigingen hebben daarom een aantal ‘eerlijke principes’ opgesteld voor de relaties tussen zakelijke gebruikers en hun cloudproviders, om de Europese en nationale wetgevers te voeden. “Een van de belangrijkste beloften van de cloud is transparantie en eenvoud. Budgetteren zou eenvoudig zijn. De realiteit is echter heel anders, schrijft Bernard Duverneuil van Cigref, het Franse netwerk voor bedrijven.
Vendor lock-in
De verenigingen benoemen onder meer dat software sterk is verweven met de bedrijfsprocessen. “Er is sprake van een vendor lock-in: het is zo complex en kostbaar om over te stappen naar een andere aanbieder dat organisaties vaak vast zitten aan hun leverancier. Zakelijke gebruikers hebben geen onderhandelingsmacht ten opzichte van de grote softwareleveranciers. Cloudproviders kunnen abonnementsprijzen en de metrics waarop de prijzen zijn gebaseerd eenzijdig wijzigen.” De dominante positie geldt niet alleen voor grote software- en cloudaanbieders, maar ook voor niche-spelers.
Concurrentie verminderen
Softwareleveranciers kopiëren bovendien oplossingen van kleinere concurrenten en integreren deze in hun software. Dit zou volgens de verenigingen zowel de concurrentie en de keuzes van klanten verminderen, als hun afhankelijkheid vergroten.
Er zijn door de Europese verenigingen daarom 11 principes opgesteld, waarmee de cloudmarkt weer meer in balans moet komen. Er wordt opgeroepen aan cloudleveranciers om zich te houden aan de bestaande regelgevende verplichtingen, cloudleveranciers moeten stoppen met het creëren van technische of commerciële lock-ins. Klanten moeten te allen tijden de controle houden over hun eigen gegevens.
Contractvoorwaarden
Er moet daarnaast meer duidelijkheid zijn over contractvoorwaarden, die niet langer eenzijdig mogen worden gewijzigd. Ook mogen contractuele voorwaarden de keuze van de klant voor een cloudprovider, outsourcingpartner of hardwareplatform niet beperken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee